مشاهده کل مجله

آلوئه ورا در بارداری: آیا مصرف آلوورا برای زنان باردار خطرناک است؟

آلوئه ورا در بارداری: آیا مصرف آلوورا برای زنان باردار خطرناک است؟

بارداری و حس مادر شدن یکی از زیباترین و لذت بخش ترین احساسات در بانوان است. اینکه فرد دیگری را به این دنیا بیاورید، مسئولیت های زیادی برای شما ایجاد می کند که باید از همان بدو تشکیل جنین مراقب مصرف برخی مواد غذایی باشید. یکی از مواد مغذی که باید در خوردن آن هنگام بارداری بسیار حواس جمع باشید، آلوئه وراست.

گیاه فوق العاده آلوئه ورا فواید بسیار زیادی برای بدن دارد اما تحقیقات کمی در رابطه با ایمنی محصولات حاوی آلوئه ورا در دوران بارداری و شیردهی انجام شده، به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از مصرف خوراکی ژل آلوئه ورا حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

در ادامه این مطلب به طور کامل در مورد ملاحظاتی که برای مصرف آلوئه ورا در بارداری مطرح می شود، صحبت کرده ایم.

نکته بسیار مهم: طی مطالعه ای که در سال 2020 صورت گرفت، توصیه شد از مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری خودداری شود.


مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری

مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری

بر اساس دلایل احتمالی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم، اجماع جامعه پزشکی خودداری از مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری و شیردهی است:

  • آلوئه ورا خطر انقباضات رحمی را افزایش می دهد.

تحقیقات صورت گرفته در مقاله منتشر سایت علمی ncbi.nlm.nih.gov نشان می دهد که زنان باردار نباید از ماده لاتکس آلوئه ورا استفاده کنند چراکه خاصیت کاتارتیک آن ممکن است منجر به تحریک انقباضات رحمی شود و در نتیجه خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش می دهد.

  • افزایش احتمال سبک سری و از دست دادن تعادل

یکی از خواصی که در مقاله آلوئه ورا و دیابت نیز به آن اشاره کردیم، کاهش سطح گلوکز و تنظیم فشار خون است. این پایین آمدن سطح قند خون می تواند بخصوص برای بانوانی که بارداری را تجربه می کنند باعث افزایش احتمال سرگیجه و از دست دادن تعادل می شود.

  • آلوئه ورا و مادران شیرده

لاتکس آلوئه موجود در گیاه آلوئه ورا یک ملین قوی است و می تواند عدم تعادل الکترولیت را در روده ایجاد کند. مادران شیرده باید محتاط باشند زیرا این ترکیبات از شیر مادر عبور می کند و ممکن است سیستم گوارشی نابالغ نوزاد را به شدت ناراحت کند. همچنین به مادران شیرده توصیه می شود علاوه بر خطر اسهال در نوزادان به دلیل احتمال تغییر مزه شیر مادر از مواد ملین مانند آلوئه ورا استفاده نکنند.


خطرات مرتبط با مصرف آلوئه ورا در بانوان باردار

خطرات مصرف آلوئه ورا برای خانم های باردار

  • لاتکس موجود در آب آلوئه ورا ماده ملین قوی است که مصرف بیش از حد مجاز آن چیزی جز درد شکمی و اسهال برای مصرف کننده به همراه ندارد. این اسهال بخصوص برای بانوان باردار می تواند علاوه بر برهم زدن تعادل الکترولیت بدن، ریتم غیرمعمول قلب، ضعف عضلانی و انقباضات شدید رحمی شود.
  • برای افرادی که بیش از حد آلوئه ورا مصرف کردند نشانه های التهاب کبد دیده شده است.
  • مصرف آلوئه ورا برای زنان بارداری که دیابت دارند نیز با احتیاط همراه است چراکه در گاهی اوقات آب آلوئه ورا به صورت نامناسب سطح قند خون را تنظیم می کند و همین موضوع می تواند عامل بیماری هیپوگلیسمی شود.
  • از آن جایی که میزان ایمنی کودکان نوزاد در برابر ترکیبات آلوئه ورا مورد بررسی قرار نگرفته، بهتر است مادران شیرده از مصرف آلوورا خودداری کنند.
  • مصرف آلوئه ورا با مواد غذایی مانند پیاز، سیر، زنبق و ... می تواند باعث ایجاد حساسیت، مشکلات تنفسی و خارش پوست شود.

کاربرد های رایج ژل آلوئه ورا

کاربرد های رایج آلوئه ورا

باز هم بهتر است تاکید کنیم که مصرف ژل آلوئه ورا به صورت خوراکی برای بانوان باردار و شیرده ممنوع است اما در انتهای مقاله بهتر است به برخی کاربرد های رایج ژل آلوئه ورا (چه به صورت موضعی چه خوراکی) بپردازیم:

  • آلوئه ورا یکی از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین گیاهان برای بهبود مشکلات پوستی مانند انواع سوختگی، لک صورت، جوش و ... است. همچنین استفاده از کرم آلوئه ورا ژلی بخصوص برای رفع ترک های حاملگی بعد از وضع حمل بسیار توصیه می شود.
  • خواص ضد باکتریایی فوق العاده آلوئه ورا بخصوص برای معده و برخی عفونت های داخلی موثر عمل نموده است.
  • لاتکس و خاصیت ملین بودن آلوئه ورا برای یبوست فوق العاده عمل می کند.
  • تاثیر مثبت آلوئه ورا روی قند خون برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، اثبات شده است.
  • عصاره آلوورا برای بیماری هایی مانند صرع و آسم می تواند مفید باشد.

فواید آلوورا در دوران بارداری

 آلوئه ورا سرشار از ویتامین های محلول در آب است که در رژیم غذایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ژل این گیاه هزار درمان، البته از نژاد باربادنسیس میلر (آشنایی با انواع آلوئه ورا) به عنوان عاملی تسکین دهنده برای معده بخصوص جهت جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین استفاده منظم از ژل این گیاه بخصوص در دوران پس از بارداری برای جلوگیری از خشکی و افزایش لطافت پوست توصیه می شود.

نکته ای که همچنان تضاد آرا در آن وجود دارد، احتمال گشاد کردن مویرگ ها و بهبود گردش خون پس از مصرف آلوئه ورا برای بانوان است. این نکته در مصرف آلوئه ورا می تواند مواد مغذی را بیشتر و بهتر به جنین نوزاد برساند.


نتیجه گیری: بالاخره در دوران بارداری آلوورا بخوریم یا نه؟

آلوورا و بارداری و شیردهی

اما به عنوان نتیجه گیری همچنان به شما می گوییم که اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید، عطای آلوئه ورا را به لقای آن ببخشید و از مصرف آن صرف نظر کنید مگر با نظر پزشک متخصص.

برخی از مهم ترین دلایلی که سبب می شود مصرف آلوئه ورا در بارداری ممنوع باشد:

  1. احتمال ایجاد انقباضات رحمی
  2. افزایش احتمال افتادن فشار و قند خون
  3. افزایش احتمال تغییر مزه شیر مادر
  4. انتقال ملین به بدن نوزاد از طریق خون
  5. انتقال ملین به بدن نوزاد از طریق شیردهی پس از بارداری

پس از بارداری اما می توانید از محصولات فوراور که از ژل خالص آلوئه ورا و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته تولید شده است، استفاده نمایید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه