مشاهده کل مجله

طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا برای یبوست

طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا برای یبوست

یبوست، بیماری دردناک و آزار دهنده ای است که به دلایل مختلف مانند عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب، کم آبی و ... ایجاد می شود. آزار یبوست هنگامی زیاد می شود که در طولانی مدت، بیماری های مختلفی مانند بواسیر، هموروئید و افتادگی رکتوم را ممکن است ایجاد کند. در این میان استفاده از ملین های طبیعی مانند مصرف خوراکی آلوئه ورا برای درمان و بهبود یبوست راهکاری است که با عوارض جانبی کم می تواند موثر واقع شود.

در این مقاله به بررسی این خاصیت شگفت انگیز آلوئه ورا می پردازیم.

عوامل اصلی ایجاد یبوست در بدن

عوامل ایجاد یبوست در بدن

وقتی مواد غذایی مصرف می کنید، سیستم گوارشی وظیفه هضم مواد مغذی و دفع مواد زائد را بر عهده دارد. با عبور غذا از معده، روده بزرگ آب را از غذا جذب کرده و به این طریق فرآیند تبدیل شدن به مدفوع را انجام می دهد. برای اینکه مدفوع بیرون بیاید، عضلات روده بزرگ مواد زائد را از طریق راست روده به سمت مقعد هدایت می کنند.

هر چه ضایعات بیشتری در روده بزرگ باقی بماند، دفع و هدایت آن به بیرون سخت تر می شود. شایع ترین علت مدفوع سفت (یبوست) داشتن رژیم غذایی نامناسب است. با این حال، برخی دیگر از عوامل اصلی ایجاد یبوست در بدن عبارتند از:

  • داروهای خاص
  • بارداری
  • کم آبی بدن
  • فعالیت بدنی کم

برخی علائم اصلی ایجاد یبوست شامل موارد زیر می شود:

  • عدم دفع مدفوع بیش از 2 تا 3 هفته
  • مدفوع سخت و خشک
  • نیاز به فشار زیاد برای دفع
  • انسداد کامل رکتوم

فوائد مصرف خوراکی آلوئه ورا برای یبوست

مصرف خوراکی آلوئه ورا برای درمان یبوست

گیاه آلوئه ورا بیش از صد ها سال است که برای درمان و بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست مورد استفاده قرار می گرفته است. باید توجه داشته باشید که در مصرف خوراکی آلوئه ورا برای بهبود هر نوع بیماری باید تعادل را حفظ کنید. در مقاله طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا، نحوه استفاده و تهیه خوراکی این گیاه را شرح دادیم و توصیه کردیم که بهترین روش مصرف آلوئه ورا، تهیه نوشیدنی ژل خالص آلوئه فوراور است.

اما باز هم ممکن است به فکر پرورش آلوئه ورا یا تهیه خود این گیاه باشید اما اگر با مشکلات یبوست مواجه هستید، مطمئن‌تر است که به محصولات و مکمل های آلوئه ورا اعتماد کنید؛ زیرا غلظت کنترل‌شده‌ای از ملین‌ها دارند.

مطالعات انجام شده برای آلوئه ورا و یبوست

مطالعه ای در سال 2013 در ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد فوائد آلوئه ورا در درمان و بهبود IBS یا سندرم روده تحریک پذیر صورت گرفت. نتایج نشان داد که آلوئه ورا به صورت خوراکی می تواند تاثیر مثبتی بر روند درمان این بیماری بگذارد اما در انتها نیز ذکر شد که این مطالعه بدون در نظر گرفتن دارونما صورت گرفته است.

هر چند که در مطالعه ای دیگر در سال 2006 تاثیر خاصی از مصرف آلوئه ورا روی یبوست دیده نشد، اما باز هم توصیه به مطالعات بیشتر در این مقاله نیز دیده می شود.

برای بهبود یبوست به همراه آلوئه ورا چه چیزی مصرف کنیم؟

درمان یبوست

  • نوشیدن آب فراوان

برای بهبود یبوست در کنار مصرف خوراکی آلوئه ورا بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید تا مدفوع داخل روده نرم و روان تر شود. به طور معمول برای بهبود این بیماری بهتر است روزانه 10 لیوان آب (به همراه چند قطره لیمو تازه) بنوشید.

  • رژیم غذایی مناسب

خوردن سبزیجات دارای فیبر بالا مانند کلم بروکلی، لوبیا سبز و فلفل قرمز

خوردن میوه هایی که به بهبود هضم و مشکلات روده کمک می کنند شامل هلو تازه، زردآلو، آلو و انگور

مصرف غلات دارای فیبر بالا که معمولاً در نان های چند غله، بلغور جو دوسر و سبوس یافت می‌شود.

  • از مصرف این ها خودداری کنید.

اگر هدف شما نرم کردن مدفوع و به حداقل رساندن یبوست است؛ باید از غذاهای زیر دوری کنید:

برنج، نان سفید، ماکارونی، شیر و پنیر، موز، سیب زمینی، گوشت، الکل و فست فود

افزودن آلوئه ورا به رژیم غذایی سرشار از فیبر باید مدفوع را به مرور زمان نرم کند و علائم یبوست را از بین ببرد. با این حال، اگر متوجه شدید که این مشکل حتی پس از 14 روز مصرف منظم آلوئه ورا ادامه دارد یا اگر متوجه کاهش وزن ناگهانی یا خون در مدفوع خود شدید، منتظر اثر ملین های طبیعی نباشید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

طریقه مصرف نوشیدنی آلوئه ورا برای بهبود یبوست

ترجیحا با معده خالی و هر روز صبح ناشتا (یا آخر شب) ٦٠ الی ٨٠ سی سی (هر ۱۰ سی سی حدود یک قاشق غذا خوری سرپُر یا یک درب پر خود بطری می‌باشد) نوشیدنی خنک بنوشید، قبل از مصرف خوب تکان دهید، در صورت لزوم میتوانید با یک لیوان آب یا آب میوه طبیعی مخلوط کنید، پس از مصرف حتماً در یخچال نگهداری کنید.

برای سفارش نوشیدنی ژل خالص آلوئه ورا فوراور اینجا را لمس کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه