مشاهده کل مجله

ژل آلوئه ورا برای سوختگی: معجزه ای گیاهی!

ژل آلوئه ورا برای سوختگی: معجزه ای گیاهی!

آفتاب سوختگی، سوختگی درجه 1، 2 یا 3؟ فرقی نمی کند، به هر حال افرادی که دچار سوختگی روی پوست می شوند، به دنبال راهکاری برای درمان موثر آن هستند. راه های زیادی برای تسکین و بهبود پوست ملتهب شده وجود دارد و یکی از گزینه های رایجی که اغلب به دید درمان خانگی به آن نگاه می کنیم، استفاده از ژل آلوورا برای سوختگی است. در ادامه این مقاله به بررسی میزان موثر بودن این گیاه برای بهبود سوختگی می پردازیم.

در وهله اول به سراغ درمان آفتاب سوختگی با آلوئه ورا برویم:


آیا آلوئه ورا به بهبود آفتاب سوختگی کمک می کند؟

آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی

به صورت کوتاه می توان گفت هم بله هم خیر!

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی به حالتی از پوست قرمز، خشک، حساس، ملتهب و همراه با درد و خارش گفته می شود که به علت ماندن پوست بیش از حد زیر نور آفتاب و اثرات اشعه UV خورشیدی است. در حالی که آفتاب سوختگی اغلب کوتاه مدت و خفیف است، سعی کنید از آن اجتناب کنید، زیرا می تواند شانس ابتلا به مشکلات سلامتی جدی مانند سرطان پوست را در سنین بالاتر افزایش دهد. به یاد داشته باشید حتما از بهترین ضد آفتاب ها برای مراقبت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب استفاده کنید.

آلوورا و آفتاب سوختگی

آلوئین موجود در بافت ژل آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی در بسیاری از موارد قرمزی و سوختگی ناشی از آفتاب سوختگی را کمرنگ می کند و التهاب آن را تسکین می بخشد. همچنین در روز های بعد از آفتاب سوختگی می توانید با استفاده از کرم آلوئه ورا یا خود ژل آن به صورت سرد روی پوست، به بازگشت رنگ طبیعی کمک کنید.

مقاله ای که در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که آلوئه ورا دارای خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی است و می تواند پوست را تسکین دهد و حتی ممکن است به جلوگیری از لایه برداری شدید کمک کند.

آیا ژل آلوئه ورا تاثیری روی زخم سوختگی دارد؟

برای اینکه بتوانیم از آلوورا برای درمان زخم سوختگی استفاده کنیم، ابتدا باید نوع سوختگی را بدانیم و اطلاعاتی در مورد انواع درجه های سوختگی بدست آوریم:


انواع درجات سوختگی

انواع درجات سوختگی

سوختگی های جزئی

  • سوختگی درجه 1

سوختگی که لایه بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و عمدتا باعث قرمزی، درد و تورم می شود، سوختگی درجه یک است.

  • سوختگی درجه 2

سوختگی درجه دو، هم بر لایه بیرونی و هم لایه زیرین پوست تاثیر می گذارد. وقتی سوختگی به این سطح برسد معمولا تاول های دردناک نیز به سایر علائم اضافه می شود.

سوختگی های عمده و اساسی

  • سوختگی درجه 3

هنگامی که آسیب به لایه های عمیق پوست برسد، سوختگی درجه 3 ایجاد می شود. این سوختگی باعث سفیدی یا سیاه شدن پوست می شوند و حتی ممکن است اعصاب ناحیه پوست از کار بیافتد و پوست بی حس شود.

توجه بسیار مهم: از هر گونه درمان خانگی سوختگی با درجه 2 و 3 پرهیز کنید و سریعا به پزشک برای درمان مراجعه کنید.


آیا آلوئه ورا برای درمان سوختگی درجه 1 موثر است؟

آلوئه ورا برای سوختگی درجه 1

بر اساس مطالب گفته شده در مورد خواص ضد التهابی و آرامش بخش ژل آلوئه ورا، این گیاه در تسکین درد و بهبود سوختگی های درجه یک موثر است. استفاده از آلوئه ورا روی سوختگی با کاهش التهاب، بهبود گردش خون و مهار رشد باکتری ها به بهبودی زخم کمک می کند.

همچنین بر اساس بررسی های دقیق مقالات علمی مانند این تحقیق، ژل آلوئه ورا برای بهبود زخم های مزمن در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در همین مقاله اشاره شده که پانسمان زخم با ژل آلوئه ورا نسبت به دو روش دیگر، زمان بهبودی سوختگی درجه 1 و 2 خفیف را به 9 روز کاهش داده است. علاوه بر این بیماران پانسمان شده با آلوئه ورا شاهد عدم عفونت زخم، عدم خارش و کاهش مضاعف قرمزی محل زخم بودند.

آلوورا برای سوختگی با آب جوش

هنگامی که دست یا صورت دچار سوختگی با آب جوش می شود، بسته به نوع نفوذ سوختگی به مدت 20 دقیقه محل را با آب روان و سرد، خنک کنید. هرگز برای درمان لحظه ای از مواردی مانند یخ، مواد چرب مانند کرم، کره و ... استفاده نکنید. البته بعد از ترمیم زخم، می توانید از ژل خالص آلوئه ورا برای تسکین سوزش و کاهش زمان نقاهت استفاده کنید.


6 نحوه استفاده از آلوورا برای سوختگی

  1. ژل آلوئه ورا خالص

ژل خالص آلوئه ورا

استفاده از ژل خالص یکی از انواع آلوئه ورا مانند نژاد باربادنسیس میلر روی زخم سوختگی خفیف و آفتاب سوختگی بسیار موثر است. ژل داخل برگ آن را جدا کرده و به آرامی روی محل زخم بمالید تا جذب پوست شود. آلوئه ورا خنک کننده و تسکین دهنده پوست است و روند بهبودی را سرعت می بخشد.

  1. آلوورا و روغن درخت چای

آلوئه ورا و روغن درخت چای

به عصاره ژل آلوئه ورا، در حد 2 تا 3 قطره روغن درخت چای اضافه و سپس مخلوط کنید. روی ناحیه آسیب دیده با انگشت خود این عصاره را ماساژ دهید تا جذب شود. این عمل را هر شب قبل از خواب انجام دهید. روغن درخت چای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی بالایی دارد و از عفونت ناحیه آسیب دیده جلوگیری می کند.

  1. عسل و آلوئه ورا برای سوختگی

عسل و آلوئه ورا برای سوختگی

1 قاشق چای خوری عسل طبیعی را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و سپس روی محل آسیب دیده بمالید تا مدتی بماند و در انتها آن را با آب بشویید. این عمل را یک روز در میان می توانید انجام دهید. عسل باعث ضد عفونی شدن و احساس خنکی کردن در ناحیه زخم می شود.

  1. روغن اسطوخودوس و آلوئه ورا

روغن اسطوخودوس و آلوورا

روغن اسطوخودوس گزش سوختگی را تسکین می دهد و از تاول زدن پوست جلوگیری می کند. چند قطره روغن این گیاه را به همراه ژل آلوئه ورا هر دو یا سه روز یکبار روی محل زخم بمالید.

  1. زردچوبه و آلوئه ورا برای سوختگی

زردچوبه و آلوئه ورا برای سوختگی

1 پیمانه زردچوبه با یک قاشق چایخوری آلوئه ورا را به شکل خمیری درست کرده و روی زخم بمالید تا بماند و خشک شود. خواص زردچوبه برای پوست باعث کمک به تسریع روند بهبود زخم سوختگی می شود.

  1. روغن نارگیل و آلوورا

روغن نارگیل و آلوورا

نصف فنجان روغن نارگیل و آلوئه ورا خالص را با هم ترکیب کنید و در مخلوط کن بریزید تا محلولی کف مانند تشکیل شود. این محلول را می توانید دقیقا مانند مرطوب کننده ای به صورت روزانه روی محل زخم استفاده کنید.

<<در کل برای درمان انواع سوختگی بهتر است از طریق دارو ها و توصیه های پزشک متخصص عمل کنید.>>

نظر خود را بنویسید

دیدگاه