مشاهده کل مجله

طرز استفاده از آلوئه ورا برای لک صورت

طرز استفاده از آلوئه ورا برای لک صورت

فرقی ندارد آقا باشید یا خانم، یکی از فاکتور های افزایش یا کاهش اعتماد به نفس، ظاهر پوست صورت است. لک و پیس و کک و مک از جمله مشکلات رایج پوستی می باشند که برخی حاضرند هر کاری بکنند تا از شر آن ها خلاص شوند. جدا از راهکار های دارویی و درمانی، یکی از درمان های خانگی که برای بهبود و کاهش تیرگی لک صورت مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از آلوئه ورا است.

همانگونه که در سلسله مقالات نحوه مصرف آلوئه ورا با کاربرد ها و مزایای این گیاه فوق العاده برای بسیاری از بیماری ها مانند آلوئه ورا برای یبوست، برای معده، لاغری و ... آشنا شدیم، استفاده از ژل خالص آلوئه ورا چه به صورت خوراکی و چه به عنوان ماسک صورت، می تواند در درمان خانگی لک صورت تاثیرگذار باشد.

در این مقاله به بررسی میزان اثرگذاری این گیاه (به صورت خوراکی و ماسک) طبق تحقیقات علمی خواهیم پرداخت.


آیا استفاده از آلوورا برای لک قهوه ای صورت موثر است؟

آلوورا برای لک قهوه ای صورت

هایپرپیگمانتاسیون یا لک های پوستی، بیماری شایعی است که معمولا زمانی رخ می دهد که ملانین های اضافی در پوست رسوب کنند. از جمله دلایل شایع ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، می توان به مواردی همچون نور خورشید، داروهای شیمی درمانی، بارداری، آکنه و اختلالات هورمونی اشاره کرد.

بر اساس چند مطالعه علمی انجام شده، ژل آلوئه ورا حاوی موادی همچون آلوئین است که دارای خواص روشن کنندگی می باشند. بر اساس نتایج اولین تحقیقی که در سال 2008 صورت گرفت، نشان داده شد آلوئزین (یکی از ترکیبات موجود در ژل آلوئه ورا) در چرخه تولید ملانین بیشتر پوست، اختلال ایجاد می کند.

در مطالعه 4 گروهه ای که برای تشخیص میزان تاثیرگذاری هر درمان روی بیماری هایپرپیگمانتاسیون انجام گرفت نیز افراد گروه اول، دوم و سوم که آلوئزین (ترکیب موجود در آلوئه ورا) را به تنهایی یا در کنار مواد دیگر دریافت نمودند نسبت به گروه چهارم که هیچ درمانی دریافت نکردند، علائم بهبودی بیشتری از خود نشان دادند.

آیا آلوئه ورا برای کک و مک موثر است؟

استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا می تواند تولید متالوتیونین را در پوست تحریک کند و از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری کند. همانطور که توضیح داده شد، ژل آلوئه ورا همچنین می تواند انباشت ملانین در پوست را کاهش داده و کک و مک را کمرنگ تر کند. روزانه 5 دقیقه صورت خود را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید و پس از گذشت 10 دقیقه با آب ولرم بشویید.

جهت استفاده از آلوئه ورا برای رفع کک و مک، هم می توانید گیاه آن را از داروخانه یا فروشگاه های معتبر تهیه کنید و هم می توانید از کرم آلوئه ورا ژلی فوراور استفاده کنید. این کرم شفاف آمریکایی، حاوی ژل خالص آلوئه ورا باربادنسیس میلر است که در بهبود لک های پوستی جواب خود را پس داده است.

برای سفارش کرم آلوئه ورا ژلی اینجا را لمس کنید.


نحوه استفاده از آلوئه ورا برای لک صورت

اگر تصمیم دارید از ژل آلوئه ورا به صورت مستقیم برای رفع کک و مک پوست خود استفاده کنید، از دستور زیر پیروی نمایید:

  1. با استفاده از چاقو و قاشق کاملا ژل را از برگ جدا کنید.
  2. قسمتی از ژل را روی پوست صورت و نواحی لک به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.
  3. سپس به مدت 10 دقیقه اجازه استراحت به پوست دهید.
  4. صورت خود را با آب ولرم یا سرد بشویید.
  5. هر روز این پروسه را تکرار کنید.

ماسک آلوورا و گلاب برای صورت

ماسک آلوئه ورا و گلاب

گلاب علاوه بر خواص بسیاری که برای ایجاد آرامش دارد، بر اساس نظر طب سنتی برای بهبود مشکلات پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب آلوئه ورا با گلاب نیز به عنوان ماسک برای رفع لک صورت می تواند استفاده شود. برای ساخت ماسک آلوورا و گلاب برای صورت از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • 10 تا 12 گلبرگ رز یا محمدی
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • 2 قاشق غذاخوری گلاب

گلبرگ های محمدی را با هاون له کنید و همزمان گلاب را به آن ها اضافه نمایید. در نهایت ژل آلوئه ورا را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا ماسکی به دست آید و آن را روی گردن و صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه صورت را بشویید.


خواص و فواید آلوورا برای پوست صورت

خواص آلوورا برای صورت

همانطور که می دانیم، انواع آلوئه ورا خواص بسیار زیادی بخصوص برای پوست صورت دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب کننده طبیعی پوست
  • خواص ضد التهابی
  • حساسیت زایی بسیار کم
  • کمک به کاهش گزش نیش حشرات
  • کمک به کاهش لک های ناشی از آفتاب سوختگی
  • کمک به کاهش درد و سوزش سوختگی های خفیف
  • روشن کنندگی پوست صورت
  • کمک به درمان جای جوش
  • التیام بخش فوق العاده

عوارض و مضرات الوورا برای پوست صورت

هر گیاهی علاوه بر خواص و فوایدی که می تواند برای بدن داشته باشد، به صورت بالقوه می تواند عوارضی ایجاد کند. آلوئه ورا نیز از این قاعده مستثنی نیست و برخی گزارشات به ایجاد حساسیت روی پوست صورت توسط آلوئه ورا اشاره دارند.

همچنین باید از عدم تداخل ژل این گیاه با سایر داروهای مصرفی اطمینان حاصل کنید و در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آلوئه ورا خودداری کنید.


پاسخ به برخی پرسش های متداول در مورد آلوئه ورا

  1. ژل آلوئه ورا چقدر باید روی صورت بماند؟

ژل آلوئه ورا اگر با ترکیب با گلاب یا عسل باشد و به عنوان ماسک مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است نهایتا 20 دقیقه روی پوست قرار گیرد.

  1. آیا می توان از ترکیب آلوئه ورا و آبلیمو به عنوان ماسک صورت استفاده کرد؟

بله اگر واکنش آلرژیک به آلوئه ورا و لیمو نشان ندهید می توانید از این ترکیب به مدت 15 دقیقه به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. اما به دلیل خاصیت اسیدی لیمو بهتر است اگر پوست حساسی دارید سمت این ماسک نروید.

  1. آیا استفاده از آلوئه ورا به عنوان ماسک باعث چاقی صورت می شود؟

اگر منظرو شما از چاقی صورت، آبرسانی بیشتر و افزایش حجم آب زیر پوستی است، بله؛ آلوئه ورا به دلیل خواص آبرسانی که دارد به چاقی صورت کمک می کند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه