مشاهده کل مجله

انواع آلوئه ورا: بررسی بیش از 12 نژاد آلوورا

انواع آلوئه ورا: بررسی بیش از 12 نژاد آلوورا

 بسیاری از ما احتمالا گیاه آلوئه ورا را از زمان کودکی می شناسیم: گیاهی که ژل آن در درمان بسیاری از بیماری های پوست و مو و سوختگی کاربرد فراوان دارد. انواع آلوئه ورا بخصوص نژاد باربادنسیس میلر آن خواص فوق العاده ای در سم زدایی و بهبود عملکرد داخلی بدن دارد که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یا مکمل های غذایی استفاده می شود. پیش رو در مورد انواع آلوئه ورا و خواص آلوئه ورا؛ این گیاه هزار درمان اطلاعاتی را گرد هم آورده ایم.


تاریخچه گیاه آلوئه ورا

تاریخچه آلوئه ورا

تاریخچه گیاه آلوئه ورا بسیار جالب است و به بیش از 4000 سال پیش باز میگردد و جالب تر این است که بدانیم ابتدایی ترین استفاده از آلوئه ورا برای مومیایی کردن مردگان بوده است. نیاکان ما قبل از پی بردن به خواص ویتامینه یا آبرسانی ژل آلوئه ورا، به قدرت آنتی باکتریالی و ضد قارچی الوورا پی بردند.

هنگامی که با لنز گسترده به گذشته سفر کنیم، پادشاهان مصر باستان مانند کلئوپاترا و نفرتیتی را خواهیم دید که در روال روزانه زیبایی خود از ژل خالص آلوئه ورا استفاده می کنند. گیاه آلوئه ورا در گذشته گیاهی مقدس و الهی به شمار می رفت و تصور این بود که این گیاه هزار درمان شیاطینی که عامل بیماری هستند را دور می کند.

اسکندر مقدونی نیز طی نبرد های خود از این گیاه برای التیام زخم سربازان خود استفاده می کرد و چنان به قدرت آن ایمان داشت که شروع به کاشت آلوئه ورا در گاری های جنگی کرد. توصیه ارسطو برای به دست آوردن تعداد زیادی از این گیاه سبب شد تا اسکندر به جزیره کوچک سقطرا که پر از آلوئه ورا بود لشگر کشی و آن را فتح کند.

کریستوف کلمب و مارکوپولو در سفرنامه های خود از این گیاه و خواص دارویی آن برای بهبود هم قطاران خود صحبت های بسیاری کردند و از آن به نام گیاه شفابخش یاد کردند.

مایا ها (تمدن قدیمی سرخ پوست در آمریکا) به آلوئه ورا اعتقاد فراوان داشتند و از این گیاه به نام چشمه جوانی برای پاکسازی روده از آلودگی یاد می کردند.

مکمل های حاوی آلوئه ورا امروزه تاثیرات تاریخی آلوئه ورا در سم زدایی بدن، بهبود سلامت پوست و مو و ... را تایید می کنند.


انواع رایج گیاه آلوئه ورا

امروزه نژاد های متنوعی از گیاه آلوئه ورا وجود دارد که برخی از آن ها نادر هستند یا به سختی یافت می شوند. اکثر نژاد های آلوئه ورا بومی مناطق مختلف آفریقا و آمریکا هستند و به همین دلیل دوام بالایی در برابر خشکی و گرما دارند. گیاه آلوئه ورا قرن هاست که وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در کتاب مقدس مسیحیان نیز ذکر شده است.

پیش رو به بررسی انواع گیاه آلوئه ورا می پردازیم:

  1. آلوئه باربادنسیس میلر

آلوئه ورا نژاد باربادنسیس میلر

نژاد باربادنسیس میلر یکی از رایج ترین گونه های آلوئه وراست که به دلیل خواص بالایی که هم بصورت خوراکی و هم استعمال خارجی آن دارد، در هر گلخانه ای می توانید آن را پیدا کنید. خوشبختانه نژاد باربادنسیس میلر یکی از غنی ترین نژاد ها و قابل تکثیر ترین آن هاست که هم می توان آن را بصورت خوراکی و هم غیر خوراکی استفاده کرد.

برخی از خواص آلوئه باربادنسیس میلر

  • بهبود دهنده سلامت کلی بدن (بصورت خوراکی مانند نوشیدنی آلوئه ورا ژلی فوراور با خلوص بیش از 97 درصد)
  • مفید برای بیماری های گوارشی مانند زخم معده، روده و ...
  • کاهش سطح استرس، تعادل قند خون، کاهش کلسترول بد و چربی خون
  • سلامت و بهداشت دهان و دندان
  • ترمیم پوست (سوختگی، ترک، چروک و ...) و مو (جلوگیری از ریزش، ترمیم پوست کف سر، آبرسانی و ...)
  • افزایش طبیعی انرژی بدن
  • بهبود بیماری هایی مانند کبد چرب، آرتروز، یبوست، کیست مثانه، تعادل فشار خون، سینوزیت، آسم و ...
  • خواص اثبات شده آلوئه ورا برای ریه

 

  1. آلوئه سینکاتانا (بومی کشور سودان)

نژاد آلوئه ورا سینکاتانا (سودانی)

این آلوئه ورا بدون ساقه، اغلب گلدار، دارای ژل آب دار و بصورت متراکم 16 تا 20 برگ است. شیره این نژاد مانند باربادنسیس میلر دارای ترکیبات آنتراکینون است که در صورت مصرف دوز کم خواص درمانی بیشماری دارد. شکوفه های نژاد سینکاتانا آلوئه ورا بخصوص در زمستان بسیار طولانی مدت هستند و گل های زیبایی دارد.

  1. آلوئه ورا سنگی یا آلوئه پتریکولا

نژاد آلوئه سنگی یا پتریکولا

در نگاه اول گل های قرمز، نارنجی و زرد بسیار خوشرنگ آلوئه ورا سنگی که بعضا تا دو برابر برگ ها رشد دارند جلوه نمایی می کند. نام آلوئه ورا سنگی به این دلیل روی نژاد پتریکولا قرار داده شده که در مناطق صخره ای و سنگی بیشتر رشد می کند. ژل تثبیت شده این نژاد برای بهبود جای سوختگی بسیار موثر است.

  1. آلوئه فروکس (آلوئه تلخ)

آلوئه ورا نژاد فروکس

گیاه آلوئه ورا نژاد آلوئه فروکس که به آلوئه تلخ هم معروف است، گیاه بومی آفریقاست که بر خلاف نژاد های دیگر، بصورت درخت با تنه چوبی می روید. آلوئه فروکس دارای شیره تلخی حاوی آلوئین است. میزان سطح آمینو اسید 20 برابری این نژاد نسبت به نژاد های دیگر باعث شده تا توانایی تحریک آلوئه فروکس برای بازسازی بافت پوست بسیار بالا باشد و از ژل تلخ آن بخصوص در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

  1. آلوئه مارپیچی (آلوئه پولیفیلا)

آلوئه ورا نژاد مارپیچی پولیفیلا

آلوئه مارپیچی بیشتر به عنوان یک گلدان خانگی یا در باغچه به عنوان گیاهی تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های این گیاه به حالت نوک تیز و مارپیچی در کنار هم قرار گرفته اند. این گیاه جزو گونه های در حال انقراض و کمیاب است که شرایط نگهداری ویژه و سختی دارد اما همچنان در تولیدات آرایشی از ژل آن استفاده می شود.

  1. آلوئه پلیکاتلیس

آلوئه ورا نژاد پلیکاتلیس

این آلوئه به دلیل داشتن برگ‌هایی به شکل بادبزنی منحصر به فرد و جذاب، پرندگان و زنبورها را به باغچه جذب می‌کند. آلوئه پلیکاتلیس یک گونه در معرض خطر انقراض است و به علت محافظت از آن، گونه ای بسیار نادر است.  

  1. نژاد Aloe Crosby’s Prolific

نژاد آلوئه ورا Aloe Crosby’s Prolific

این گیاه آلوئه ورا با برگ های کوچک گوشتی و با لکه های قرمز روی آن و لبه های تیغ دار قابل تشخیص است. این گیاه اکثرا مصرف تزئینی داشته و برای موارد درمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  1. آلوئه ورا عربی (Aloe Rubroviolacea)

آلوئه ورا عربی نژاد Aloe Rubroviolacea

آلوئه ورا عربی به خشکی مقاوم بوده و در حاشیه های باغ بصورت بوته ای رویش می کند. نگهداری این نژاد از آلوئه ورا راحت است و با برگ هایی بلند به رنگ سبز مایل به آبی و حاشیه قرمز رنگ قابل شناسایی است.

  1. آلوئه ورا نژاد Aloe Microstigma

آلوئه ورا نژاد Aloe Microstigma

خاصیت درمانی علمی برای این نژاد تاکنون ثبت نشده است، اما گفته می شود ژل تلخ و غلیظ این رسته از آلوئه ورا در موارد بریدگی و سوختگی خواص درمانی دارد. این گیاه در زمستان شکوفا می شود و گل هایی نارنجی و قرمز تا ارتفاع 1 متر می دهد. رنگ قالب این نژاد سبز و قرمز است اما هنگامی که استرس به آن وارد شود یا نگهداری نامناسبی داشته باشد، به رنگ قرمز در می آید.

  1. آلوئه برومای یا آلوئه ماری

آلوئه نژاد ماری یا Aloe Broomii

این نژاد بومی آفریقای جنوبی هم به دلیل ظاهر بسیار جذاب برای نگهداری تزئینی پرطرفدار است. اغلب خواص دارویی نژاد باربادنسیس میلر در این گونه نیز وجود دارد، اما به علت گوشتی نبودن برگ های آن، عملا صرفه اقتصادی برای استفاده دارویی ندارد و اکثرا برای مقاصد زینتی از آن استفاده می شود.

  1. آلوئه آکولئاتا

نژاد آلوئه آکولئئانا

این نژاد هم مانند اکثر نژاد های آلوئه ورا بومی آفریقا و بخصوص کشور آفریقای جنوبی است به طوری که در سال های قدیم طرح آن روی سکه های این کشور ضرب می شده است. آلوئه آکولئاتا دارای گل های زرد نارنجی است که بین ماه های آگوست و اکتبر شکوفا می شود.

  1. آلوئه کامرونی (Aloe Cameronii)

آلوئه ورا نژاد کامرونی

ژل این آلوئه ورا بطور گسترده برای تسکین زخم و التیام آفتاب سوختگی توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات بالینی روی این نژاد آلوئه ورا نشان داد تغذیه موش های آزمایشگاهی از ژل آلوئه کامرونی سبب بهبود سلول های سرطانی معده و روده شده است. برگ های این نژاد کاملا به رنگ قرمز (لبو مانند) هستند.


انواع آلوئه ورا سمی

انواع آلوئه ورا سمی

قبل از استفاده از گیاه آلوئه ورا بصورت مستقیم باید احتیاط کرد؛ زیرا درماتیت تماسی (نوعی آلرژی پوست) ممکن است در افراد حساس ایجاد شود. ابتدا باید پوست و لایه داخلی آب زرد را جدا کنید و فقط ژل خالص شفاف باقی بماند. آب زرد رنگ، به ویژه در گیاهان مسن تر، محرک اولیه در موارد درماتیت تماسی است. قبل از استفاده همیشه قسمتی از آلوئه را روی بخشی از پوست خود مانند ساعد امتحان کنید.

اما بخش سمی آلوئه ورا کجاست؟ در آلوئه ورا بین لایه ژل شفاف و پوست برگ ها مایعی زرد رنگ وجود دارد که خوردن آن باعث ایجاد عوارض جانبی می شود. در مقادیر کم، این مایع زرد که به لاتکس آلوئه هم معروف است، به دلیل اثر ملین، می تواند به رفع یبوست کمک کند. با این حال، اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات کلیوی، تپش قلب را در پی داشته باشد.

اگر آلوئه ورا را از عطاری یا فروشگاه معتبر خریداری می کنید، باید بدانید که هیچ خطری بصورت خاص برای سلامتی شما وجود ندارد.

داخل ژل آلوئه ورا نیز ماده ای به نام ساپونین وجود دارد که به قند در جریان خون سگ ها متصل می شوند و صدمات شدیدی به سیستم داخلی بدن سگ ها می زند. لاتکس آلوئه ورا (مایع زرد رنگ) باعث گرفتن عضلات، تهوع، استفراغ و در نهایت کم آبی بدن سگ می شود و اگر فورا درمان نشود می تواند کشنده باشد.

تشخیص آلوئه ورا سمی

آلوئه ورایی که دارای دانه های سفید کشیده، برگ هایی نازک غیر گوشتی و گل های نارنجی در هنگام بلوغ است؛ می تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی یا مسمومیت غذایی شود.

نقش آلوئه ورا در ترمیم سوختگی

ژل آلوئه ورا حاوی مقادیر زیادی آلوئین است که بر اساس آزمایشات متعدد مزایای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن اثبات شده است. 4 مطالعه بر روی بیش از 350 نفر نشان داد آلوئه ورا نقش بازسازی و ترمیم کنندگی مطلوبی در سوختگی های درجه یک و دو دارد.

مطالعه ای دیگر نشان داد آلوئه ورا می تواند تا 97 درصد از قرمزی و خارش پوست بعد از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.


آیا آلوئه ورا خوراکی است؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط آزمایشگاه های معتبر منتشر شده در وبسایت healthline ژل شفاف آلوئه ورا نژاد باربادنسیس میلر کاملا خوراکی است.

کدام نوع آلوورا برای پوست خوب است؟

همانطور که اشاره شد، بهترین نژاد آلوئه ورا برای مقاصد درمانی و ترمیمی، نژاد باربادنسیس میلر است که در بسیاری از محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. برند فوراور به عنوان اصلی ترین کمپانی در استفاده از ژل تثبیت شده آلوئه ورا در جهان شناخته شده است.

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت چگونه است؟

وسایلی که برای تهیه ژل آلوئه ورا نیاز دارید شامل قاشق کوچک، چاقو و مخلوط کن است. با استفاده از چاقو ژل شفاف آلوئه را از روی پوست جدا کنید و پس از آب زدن داخل مخلوط کن بریزید. اگر دوست دارید خواص آن را بیشتر کنید می توانید بصورت اختیاری پودر ویتامین E و C را هم به آن اضافه کنید.

نحوه مصرف نیز به شرح زیر است:

اگر ژل آلوئه ورا تهیه شده را در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید می توانید آن را به هنگام آفتاب سوختگی و بریدگی های جزئی چند بار در روز استفاده کنید. برای سلامت پوست هم می توانید ژل تهیه شده را صبح و شب هنگام قبل از خواب به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس با آب بشویید.

اگر حساسیت خاصی دارید بهتر است با کمک پزشک از محصولات حاوی آلوئه ورا مانند کرم آلوئه ورا ژلی فوراور استفاده کنید.

ایا الوورا پوست را سفید میکند؟

پاسخ بر اساس مطالعات انجام شده بله است. ژل شفاف آلوئه ورا حاوی مقادیر بالایی آلوئزین و آلوئین است که با از بین بردن سلول های اضافی ملانین، می توانند لکه های تیره را از بین ببرند. بطور خاص آلوئزین از تولید ملانین اضافی در پوست جلوگیری می کند و آلوئین روی از بین بردن ملانین در سلول های رنگدانه پوست اثر گذار است و ترکیب این دو به مرور زمان پوست صورت را سفید و شفاف تر می کند.


آلوئه ورای خالص: از آریزونا به تهران

آلوئه ورا فوراور

شرکت فوراور لیوینگ که از روی لوگوی آن هم نشان آلوئه ورا مشخص است، یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین کمپانی هایی است که با بیش از 40 سال سابقه، محصولات خود را بر اساس آلوئه ورا و عسل تولید می کند. برای مشاهده جزئیات محصولات فوراور یا ارتباط با کارشناسان ما می توانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه

نظرات 2

avatar
اااااع چقد نژاد داره آلوئه ورا
مرسی از مقاله عالیتون بسیار لذت بردم
۱۴۰۱/۳/۱۱
avatar
سلام. ممنون از مقاله عالی که ارایه کردید. ما تصمیم بر کشت گسترده در بلوچستان داریم.به نظرتون شدنی هست؟
۱۴۰۲/۳/۶
پاسخ مدیر :

سلام ممنون از نظرتون
به طور کلی، آلوئه ورا به نور زیاد خورشید، حداقل آبیاری منظم و دمای گرم نیاز داره. به نظر اگه بتونید ابیاری منظم داشته باشید جای مناسبی هست.