مشاهده کل مجله

آلوئه ورا در شیردهی: در دوران شیردهی به نوزاد آلوورا بخوریم یا نه؟

آلوئه ورا در شیردهی: در دوران شیردهی به نوزاد آلوورا بخوریم یا نه؟

شیر مادر، نیروگاهی از مواد مغذی و آنتی بادی های ضروری می باشد که برای رفع نیاز های کودک از دنیای فانی طراحی شده است. ترکیب این شیر جادویی، متناسب با معده کودک بوده و هر گونه تغییر هورمونی، مزه ای، طعمی، عطری و ... می تواند کودک را از ادامه تغذیه شیر مادر بازدارد. در این میان پرسشی که همواره مطرح می شود، تاثیر مصرف آلوئه ورا در شیردهی است که آیا مضر است یا مفید؟ در اصل فواید آن در دوران شیردهی بیشتر است یا معایب آن؟ در این مقاله به بررسی کامل تاثیرات آلوئه ورا بر مادران شیرده می پردازیم.

بگذارید در ابتدا بگوییم که منظورمان از مضرات آلوئه ورا در این مقاله، مصرف خوراکی این گیاه در دوران شیردهی است. استفاده از کرم های حاوی آلوئه ورا مانند آلوئه ورا ژلی برای بانوان در زمان بارداری یا شیردهی منع مصرف ندارد چراکه به صورت ماساژ دادنی مورد استفاده قرار می گیرد.


آیا مصرف خوراکی آلوئه ورا در دوران شیردهی مضر است؟

 مصرف خوراکی آلوئه ورا در دوران شیردهی

آلوئه ورا گیاهی بی نظیر است که از دیرباز برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، یبوست و ... مورد استفاده قرار می گرفته و دارای مواد مغذی، ویتامین و آنزیم های منحصر به فردی است که برخی از این آنزیم ها می توانند بخصوص برای معده نوزادان اختلالات گوارشی ایجاد کنند.

بر اساس مقاله وبسایت معتبر Healthline، مصرف خوراکی آلوئه ورا برای مادران باردار، شیرده و کودکان زیر 12 سال به علت آنچه مشکلات گوارشی یاد شده، توصیه نمی شود. تحقیقات علمی (اندک) در این رابطه صورت گرفته که نشان داده لاتکس موجود در آلوئه ورا اگر توسط مادر مصرف شود، می تواند مزه و طعم شیر را تغییر داده و باعث عدم تغذیه نوزاد شود.

از طرفی حتی اگر نوزاد شیر را بخورد، به دلیل اینکه معده او هنوز آمادگی هضم آنزیم های انتقال داده شده از طریق شیر را ندارد، احتمال اسهال و مشکلات گوارشی اذیت کننده ای برای او پیش بیاید.

به همین دلیل توصیه می شود هرگز از آلوئه ورا به صورت خوراکی در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.


بررسی موردی: اثر آلوئه ورا بر بدن نوزاد

اثر خوراکی آلوئه ورا بر نوزاد

پیش رو یک نمونه کیس استادی در بیمارستانی در کره جنوبی را بررسی می کنیم:

نوزادی بعد از 3 روز از تولد و تغذیه با شیر مادر از بیمارستان مرخص شد و بعد از 8 روز مجددا به دلایل کاهش وزن به بیمارستان بازگشت. دلیل کاهش وزن تغذیه ضعیف نوشته و در نمونه مدفوع نوزاد نیز خون پیدا شد. طی دو روز آینده، بدن نوزاد با اسهال شدید روبرو شده و بیش از 16 درصد وزن از دست رفته بود.

نوزاد برای شوک هیپوولمیک تحت درمان قرار گرفت، ابتدا بولوس مایع به میزان 30 میلی لیتر بر کیلوگرم به او داده شد و همچنین با آنتی بیوتیک های طیف وسیع، جنتامایسین و تیکوپلانین درمان آغاز شد و پس از 48 ساعت، وضعیت کودک به حالت نرمال بازگشت.

در پرسش و پاسخ از مادر مشخص شد که وی حدود 2 لیتر نوشیدنی آلوئه ورا کینگ (نام برند سازنده نوشیدنی های بر پایه آلوئه ورا) خورده است. پس از درمان، کودک در ابتدا با شیر خشک بدون لاکتوز هیدرولیز شده تغذیه و سپس شیردهی مادر آغاز شد. طی ماه 2 و 4 از تولد، کودک مورد بررسی قرار گرفت و هیچ علائم منفی را نشان نداد.


خواص و مزایای آلوئه ورا برای زنان شیرده

 مزایای آلوئه ورا برای زنان شیرده

درست است که مصرف خوراکی و خوردنی این گیاه برای بانوانی که شیرده هستند ممنوع است، اما همچنان می توان از خواص بی نظیر این گیاه شگفت انگیز برای بهبود وضعیت پوست و مو استفاده کرد. از جمله مزایایی که آلوئه ورا برای بانوان می تواند داشته باشد عبارتند از:

بهبود خطوط شکم بعد از وضع حمل

یکی از خواص شگفت انگیز آلوئه ورا که در تمام کرم های ترمیم کننده فوراور نیز وجود دارد، خاصیت بازسازی و آبرسانی فوق العاده ژل این گیاه است. به همین دلیل محصولاتی که برای رفع و کمرنگ شدن خطوط روی شکم توصیه می شود عبارتند از:

بهبود و کاهش لک صورت

استفاده از ژل آلوورا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، می تواند تولید متالوتیونین را در پوست تحریک و از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری کند. همچنین در مقاله آلوئه ورا برای لک صورت تشریح کردیم که طی مطالعات بالینی، افرادی که آلوئزین (یکی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا) را مصرف کردند، نسبت به سایر گروه ها علائم بهبودی بیشتری در رابطه با هایپرپیگمانتاسیون (لک های صورت) تجربه کردند.

جلوگیری از خشکی و افزایش لطافت پوست

استفاده منظم از ژل آلوئه ورا یا محصولات فوراور، می تواند مستقیما در افزایش لطافت پوست صورت، دست و حتی شکم بانوان پس از زایمان تاثیر گذار است و سعی کنید حتما یکی از محصولات حاوی ژل آلوئه ورا را در روتین پوستی خود بگنجانید.


نتیجه گیری نهایی: آلوئه ورا و شیردهی

به عنوان توصیه نهایی، می توان گفت که به هیچ وجه از زمان بارداری تا چند ماهگی نوزاد که از شیر شما تغذیه می کند، از ژل آلوورا به عنوان خوراکی استفاده نکنید و در صورت اضطرار حتما با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه