مشاهده کل مجله

افسردگی چیست، چه علائمی دارد و راه‌های پیشگیری و درمان آن کدام است؟

افسردگی چیست، چه علائمی دارد و راه‌های پیشگیری و درمان آن کدام است؟

افسردگی چیست، چه علائمی دارد و راه‌های درمان آن چیست؟

در جامعه ای که مشکلات زیاد هستند و حوادث پشت هم برای مردم در زندگی شخصی و احتماعی اتفاق می افندبیشتر افراد دچار افسردگی می شوند. افسردگی یکی از مشکلات و مسائل جدی است که در صورتی که درمان نشود می تواند بسیار زیان آور باشد. مشکل تنها افسردگی نیست بلکه فرد با افسردگی در واقع کل سیستم بدن خود را درگیر کرده و موجب می شود به خیلی از عضو ها در بدن آسیب وارد شود. بنابراین از این مشکل گذرا رد نشده و آن را مشکلی جدی تلقی کنید تا راه درمان مناسبی برای آن پیدا کنبد.

رد شدن در امتحان کنکور، جدایی از همسر، فوت نزدیکان یا اخراج شدن از محل کار می‌توانند به شما احساس غمگینی، تنهایی و ترس بدهند. این حس‌ها واکنش‌هایی طبیعی به استرس‌های زندگی هستند. همهی افراد گاهی در زندگی احساس تنهایی و غمگینی میکنند، اما حس غم در این افراد با افرادی که آنها را با "اختلال روانی افسردگی" می‌شناسیم کاملا متفاوت است.

افسردگی در زنان

افسردگی در میان اقشار مختلف چگونه خود را نشان می‌دهد؟

افسردگی در زنان فراگیرتر از مردان است. اینکه افسردگی چگونه خود را نشان بدهد، با توجه به جنسیت و سن متفاوت است. افسردگی در مردان بیشتر به صورت خستگی، بی حوصلگی و عصبانیت ظاهر میشود. مردها بیشتر مستعد اعتیاد به الکل و مواد مخدر در نتیجۀ افسردگی هستند.

اما علائم افسردگی در زنان به شکل دیگری بروز پیدا می‌کند. علائم افسردگی در زنان شامل احساس گناه، بی‌ارزشی، ناراحتی و غم است. در کودکان هم علائم افسردگی می‌تواند متفاوت باشد. مثلا ترس از مرگ والدین، اضطراب شدید هنگام جدایی از والدین و افت درسی از علائم افسردگی در کودکان است. از آن جایی که زنان حساس تر از مردان بوده و روحیه ای لطیف تر دارند از این رو بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می گیرند.

افرادی که در سنین بلوغ هستند، علائم افسردگی را به اشکال مختلفی بروز می‌دهند، مثلا مشکلات مدرسه، بی حوصلگی و ترشرویی. این افراد معمولا اضطراب دارند، رژیم غذایی منظم و خوبی ندارند و ناسالم و بدموقع غذا می‌خورند.

۳۲۲ ملیون نفر در جهان با اختلال افسردگی زندگی میکنند. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ روز جهانی بهداشت این بود: "افسردگی: بیا صحبت کنیم!" این سازمان هر ساله یکی از بیماری‌های فراگیر را انتخاب می‌کند. سال ۲۰۱۷ تمرکز این سازمان بر افسردگی و راه‌های درمان افسردگی بود.

آمار افسردگی در جهان

علائم افسردگی در زنان و انواع آن

افسردگی در زنان انواع مختلفی دارد که شباهت‌ زیادی از نظر علائم به همدیگر دارند، اما بعضی علائم آنها در زنان مختلف متفاوت است. به طور کلی افسردگی به دلایل محتلفی در افراد اتفاق می افتد.

افسردگی شدید (Major Depression)

این نوع از افسردگی بیشترین و معمول‌ترین است. در آمریکا بیشترین دلیل ناتوانی افرادی که بین سنین ۱۵-۴۴ سالگی هستند، این نوع از افسردگی است.

اصلی‌ترین علامت آن احساس ناراحتی شدید و بی علاقگی و بی میلی به اکثر فعالیتهای معمول روزمره است. بقیۀ علامت‌های آن کم خوابی یا بیش از حد خوابیدن، کم شدن یا زیاد شدن اشتها، خستگی مفرط، احساس بی ارزشی، احساس گناه بی دلیل و فکر کردن درباره مرگ و خودکشی است. این افراد معمولا توانایی‌هایشان در فکر کردن، تصمیم‌گیری و تمرکز ضعیف است.

این علائم معمولا بیشتر از دو هفته طول می‌کشند و کارایی زندگی فرد و زندگی روزمرهاش را تغییر میدهند. این تغییر در همه‌ی حوزه‌های زندگی فرد نمود دارد؛ مثلا در دانشگاه، محل کار، رابطه و زندگی اجتماعی فرد نمایان است.

زنانی که این افسردگی را دارند باید حتما آن را تشخیص داده و روند درمان افسردگی را هر چه سریع‌تر آغاز کنند. زیرا پیشروی آن می‌تواند خطرناک باشد و حتی به خودکشی منجر شود.

افسردگی مزمن (Persistent Depression)

علائم افسردگی در این شکل، احساس نا امیدی و بی ارزشی، کم اشتهایی و اشتهای بالا، خواب کم یا بیش از حد، عزت نفس پایین، عدم تمرکز و ناتوانی در تصمیم‌گیری است. به نظر می‌آید علائم افسردگی در این دو شکل شبیه هم هستند، اما در افسردگی مزمن این علائم خفیف‌ترند و دوره‌ها و زمان‌بندی هم در این دو نوع متفاوت است.

در این بیماری علائم افسردگی تا دو سال ادامه پیدا می‌کنند. گاهی وسط این دو سال زمان‌هایی پیش می‌آید که این علائم از بین می‌روند، اما این زمان بیشتر از دو ماه طول نمی‌کشد و علائم برمی‌گردند.

این نوع افسردگی حتما باید زیر نظر پزشک درمان شود، زیرا اگر درمان نشود، باعث ناکارآمدی فرد و زندگی‌اش می‌شود و این ناکارآمدی به خودی خود افسردگی را تشدید می‌کند و میل فرد را کم و کمتر می‌کند.

افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان پیش از دوران پریود

این شکل از افسردگی بسیار رایج است و همه‌ی شما خانم‌ها احتمالا خاطرات و تجربیات بدی از این حالت داشته‌اید. علائم افسردگی در زنان پیش از پریود، نمودهای فیزیکی و رفتاری خاصی دارد. تغییرات حسی در این نوع افسردگی بسیار جدی است و می‌تواند برای زندگی فرد بسیار مشکل‌زا باشد.

علائم افسردگی در زنان معمولا بین ۷-۱۰ روز قبل از آغاز پریود ظاهر می‌شوند و ممکن است تا روز اول پریود ادامه پیدا کند. علائم کلی آن تغییر در رژیم غذایی، حساسیت در ناحیه سینه، خستگی، تغییر الگوی خواب، اضطراب شدید، احساس تنهایی، عصبانیت و خشم، تغییرات حسی شدید و بی حوصلگی است. این نوع از افسردگی در اثر تغییرات هورمونی پدید می‌آید و راه هایی هست که می‌توان علائم آن را کاهش داد و به حداقل رساند.

یک نوع افسردگی به نام افسردگی پس از زایمان نیز برای زنان اتفاق می افتد که این نوع افسردگی موجب می شود زن پس از زایمان دچار بی حوصلگی و کلافگی شده و دائما خود را با گریستن آرام کند در این بین ممکن است از رسیدگی به نوزاد خود نیز سر باز کند از این رو می بایست سریعا این نوع افسردگی را درمان کرد.

راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی بسیار گسترده هستند. در بعضی از افراد افسردگی به صورت بیماری بد بروز می کند که فرد به شدت افسرده است در این مورد معمولا به روانپزشک مراجعه کرده و دارو استفاده می کند که بیشتر دارو ها خواب آور و آرام بخش هستند از این رو فرد را بیشتر کلافه می کنند. از طرفی بعضی دیگر نزد روان شناس می روند و از روش های آرام سازی مثل مدیتیشن و یوگا  استفاده می کنند.

اگر به داشتن افسردگی مشکوک هستید، حتما لازم است دربارۀ راه های درمان آن بدانید و در جهت آنها قدم بردارید. اما نکته‌ای هم که باید بدانید این است که بعضی از بیماری‌ها در بدن علائمی شبیه به افسردگی دارند که با درمان آن بیماری خاص، علائم افسردگی هم از بین می‌روند. مثلا کم کاری تیروئید یکی از بیماری‌هایی است که علائمش دقیقا شبیه افسردگی است (خستگی و بی حوصلگی، سطح انرژی پایین، لرزش دست و حافظه‌ی ضعیف). تغییر در هورمون کورتیزول هم تاثیراتی شبیه به علائم افسردگی در زنان دارد. پارکینسون، دیابت و ایدز هم شامل این علائم هستند.

پس لازم است که بیماری خود را درست تشخیص دهید و اگر علائمی شبیه علائم افسردگی دارید، ابتدا آزمایشات کاملی بدهید، تا اگر مشکلات هورمونی و غیره دارید به داروهای ضد افسردگی رو نیاورید.

اما نباید فراموش کنید که افسردگی عموما غیر از دلایل فیزیولوژیک، دلایل روحی و محیطی دارد و شما برای اینکه بدانید راه های درمان افسردگی چیست و بهترین راه برای شما چیست، باید خودتان را خوب بشناسید. باید بفهمید که منشا افسردگی شما از کجاست، چه چیز در محیط زندگی یا محل کار شما را آزار می‌دهد و باعث تشدید علائم افسردگی در شما می‌شود. اگر خودتان را بشناسید و بدانید افسردگی شما از کجا نشئت می‌گیرد، می‌توانید کم کم مسائلی که شما را اذیت می‌کنند از زندگی حذف کنید و میل‌های از دست رفته خود را بازیابید و دوباره میل به زندگی را در خود احیا کنید. فراموش نکنید که داروهای ضد افسردگی اگرچه قطعا به شما کمک می‌کنند، اما مشکل بیرونی و منشا این حس را از بین نمی‌برند.

یک پیشنهاد ویژه برای درمان افسردگی

به یاد داشته باشید برای درمان افسردگی باید ابتدا نوع افسردگی خود را شناسایی کرده و از همه مهم تر خودتان نیز برای از بین بردن آن تلاش کنید.

یکی از محصولاتی که کمپانی فوراور ارائه می‌کند، قرص ضد افسردگی و اضطراب و دلشوره است. اگر این عوامل را در خود می‌بینید، حتما با این قرص‌ها یک دوره خود را درمان کنید، تا اضطراب و دلشوره از شما دور شود. پس از گذراندن دورۀ درمان، برای درمان‌های پیشرفته به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که مکمل های ضد افسردگی فوراور از مواد طبیعی و ارگانیک تشکیل شده اند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه