مشاهده کل مجله

خواص آلوئه ورا برای اگزما

خواص آلوئه ورا برای اگزما

خارش بی وقفه لکه های قرمز رنگ اگزما و کشیدن ناخن بر روی این نواحی، می تواند پوست بدن را بیش از پیش آسیب پذیر کند اما بیماری اگزما که هر از گاهی راهی برای ظاهر شدن بر روی پوست بدن ما پیدا می کند، چطور التیام می یابد؟ از چه راهی می توانیم لکه های قرمز رنگ ناشی از اگزما را بهبود ببخشیم؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات، لازم است ابتدا با معجزه ای پنهان در دل طبیعت به نام گیاه آلوئه ورا آشنا شویم. هر چند که انواع آلوئه ورا بسیار متنوع اند و هر کدام خواص متفاوتی دارند اما آلوئه ورا از نژاد باربادنسیس میلر می تواند به عنوان عاملی برای بهبود دهندگی اگزما تلقی شود. پس اگر خارش های سرسام آور اگزما شما را هم به ستوه آورده است، ادامه این مقاله را بخوانید تا با خواص آلوئه ورا برای اگزما بیشتر آشنا شوید.


بیماری اگزما چیست؟

بیماری اگزما

نام اگزما یا درماتیت، به نوعی بیماری پوستی اطلاق می شود که علائم آن با خشکی، خارش و قرمزی پوست همراه است. همچنین این بیماری گاها به صورت بثورات خفیف یا شدید و طولانی مدت، نواحی مختلفی از پوست بدن را در بر می گیرد اما در مورد اگزما نکته جالبی که وجود دارد این است که بیماری اگزما تنها در بزرگسالی بروز پیدا نمی کند و این بیماری می تواند به صورت لکه های قرمز بر روی بدن کودکان نیز ظاهر شود که در چنین مواردی اغلب شاهد ریشه های ژنتیکی این بیماری هستیم.

بدین معنا که افراد با داشتن سابقه ژنتیکی و خانوادگی بیماری اگزما، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. پس با این اوصاف در می یابیم که بیماری اگزما نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز بسیار شایع می باشد و به طور معمول پس از ورود به نوجوانی علائم آن بهبود می یابد.


انواع اگزما

انواع اگزما

بیماری اگزما همانند اکثر بیماری ها می تواند به شکل های مختلفی بسته به رنگ پوست بدن ظاهر شود. بدین صورت که اغلب افرادی که دارای پوست روشن هستند، لکه های قرمز رنگ اگزما را بر روی پوست خود مشاهده می کنند اما این بیماری انواع متفاوتی نیز دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آن ها می پردازیم:

درماتیت آتوپیک

درماتیت اتوپیک یکی از انواع اگزما می باشد که به طور معمول در کودکان رایج است. به این صورت که باعث خشکی و التهاب پوست کودکان خردسال می شود اما نمی توان گفت که این نوع از اگزما صرفا بر روی پوست کودکان ظاهر می شود، بلکه ممکن است بسیاری از بزرگسالان نیز لکه های حاصل از درماتیت آتوپیک را بر روی پوست خود مشاهده کنند و اگر سریعا درمان نشود به سرعت نواحی دیگر بدن را نیز در بر می گیرد.

درماتیت تماسی

یکی از انواع اگزما که در اثر تماس مستقیم پوست با عوامل حساسیت زا خارجی ایجاد می شود، درماتیت تماسی می باشد. این نوع از اگزما می تواند نواحی مختلف بدن را در برگیرد و باعث قرمزی و سوزش یا خارش پوست بشود. برای درمان درماتیت تماسی می توانید از دارو و پماد ضد خارش یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

اگزمای دیشیدروتیک

علائم این نوع از اگزما غالبا به صورت تاول های کوچک بر روی کف دست و کف پا دیده می شود و طبق تحقیقات انجام شده مردان و زنان به طور مساوی در معرض این بیماری قرار می گیرند. در ابتدا بیماری ممکن است تنها سوزش و خارش بدون قرمزی پوست مشاهده شود اما پس از آن تاول های ریز بر سطح پوست شکل بگیرند و با سرعت تاول های بزرگتری را به وجود آورند.

از این رو می توان از دارو های ضد قارچ یا کرم های استروئیدی برای درمان استفاده کرد اما نکته جالب این است که استفاده از آلوئه ورا برای درمان این نوع از اگزما می تواند موثر باشد؛ چرا که ژل گیاه آلوئه ورا علاوه بر داشتن خاصیت ضد التهابی، خاصیت ضد میکروبی نیز دارد.


خواص آلوئه ورا برای پوست و اگزما را بشناسیم

خواص آلوئه ورا برای اگزما

گیاه آلوئه ورا در میان برگ های سبز خود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را اندوخته است تا در هنگام بروز آسیب های پوستی بتواند یاری رسان بدن باشد. از این رو گیاه آلوئه ورا برای بیماری اگزما نیز خواص جدیدی را رو می کند تا هر چه سریع تر لکه های ناشی از اگزما را بهبود ببخشد.

ژل آلوئه ورا، همواره در طول تاریخ برای تسکین بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. اگزما یکی از آن بیماری هایی می باشد که انسان مدت ها برای تسکین آن از ژل آلوئه ورا بهره گرفته اما این گیاه چه معجزاتی را در دل خود پنهان کرده است که یاری رسان اغلب بیماری ها می باشد؟

خاصیت آنتی باکتریال، خاصیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین ها تنها بخشی از خواص موجود در دل گیاه آلوئه ورا هستند. کدام یک از این خواص برای بهبود اگزما تاثیر بیشتری دارند؟

آلوئه ورا با قرار گیری بر روی پوست صورت یا بدن می تواند، به خوبی آن را آبرسانی کند اما داستان تنها به آبرسانی پوست ختم نمی شود. بلکه آلوئه ورا با خواص آنتی باکتریال سدی قدرتمند در مقابل باکتری ها می سازد و از به وجود آمدن عفونت پوستی و تشدید بیماری اگزما جلوگیری می کند. حال که با خاصیت آنتی باکتریال آلوئه ورا آشنا شدیم بهتر است خاصیت ضد التهابی آن را نیز بشناسیم؛ چرا که این خاصیت می تواند یکی از مهمترین عوامل کاهش دهنده التهابات ناشی از اگزما باشد.

زمانی که ژل آلوئه ورا را بر روی نواحی قرمز ناشی از اگزما قرار می دهیم. این ژل ابتدا با خاصیت آبرسانی خود این نواحی را مرطوب می کند و به میزان قابل توجهی از خشکی ناشی از اگزما می کاهد. سپس با خاصیت ضد میکروبی خود از پیشروی این بیماری و تشدید عفونت های ناشی از آن جلوگیری می کند. علاوه بر این ژل آلوئه ورا قادر است با قرار گیری بر روی این ناحیه به مرور زمان التهاب و قرمزی پوست را نیز کاهش دهد.


چگونه از آلوئه ورا برای بهبود اگزما استفاده کنیم؟

چطور از آلوئه ورا برای بهبود اگزما استفاده کنیم

همانطور که گفته شد آلوئه ورا با داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی خود می تواند برای بهبود خارش و آسیب های پوستی ناشی از اگزما بسیار موثر واقع شود. از این رو برای بهره گیری از خواص ژل آلوئه ورا در درمان اگزما چندین راه وجود دارد که در اینجا چند راه سریع و مطلوب برای استفاده از آلوئه ورا را آورده ایم.

برای استفاده از آلوئه ورا ابتدا به طور کامل ناحیه شکل گیری اگزما را شستشو دهید. سپس ژل آلوئه ورا را به آرامی بر روی این ناحیه بمالید تا کاملا جذب پوست شود و این کار را دو بار در روز برای اثر بخشی بیشتر آلوئه ورا برای پوست انجام دهید. برای اینکه ژل آلوئه ورا را تهیه کنید می توانید یا آن را مستقیما از داخل برگ این گیاه جدا کنید یا از کرم فوراور که حاوی ژل خالص آلوئه ورا است با نام آلوئه ورا ژلی استفاده کنید.

نکته مهمی که در استفاده از آلوئه ورا وجود دارد این است که ابتدا آلوئه ورا را روی بخشی از پوست امتحان کنید تا نسبت به این ماده حساسیت نداشته باشید یا اگر می خواهید ژل آلوئه ورا را از مراکز معتبر مانند داروخانه ها تهیه کنید حتما به غلظت ژل آلوئه ورا توجه داشته باشید.


سایر راه های خانگی برای درمان بیماری اگزما

درمان های خانگی برای اگزما

خوشبختانه برای درمان اگزما راه های مختلفی پیش رویمان قرار دارد تا بتوانیم هر چه سریعتر لکه های قرمز اگزما را از روی پوست خود بزداییم. برای رسیدن به این هدف می توانید درمان های خانگی یا پزشکی را امتحان کنید که در ادامه به جزئیات هر یک از این روش های درمانی می پردازیم.

درمان های خانگی

برای مبارزه با اگزما یکی از بهترین روش ها این است که درمان خود را در دل طبیعت جستجو کنیم و از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل و آفتابگردان یا برای بهبود اثرات ناشی از اگزما ژل گیاه آلوئه ورا را به کار گیریم که ما در اینجا برخی از بهترین راه های درمان و تسکین خانگی این بیماری را آورده ایم.

روغن آفتابگردان

روغن خارج شده از دانه های آفتابگردان قادر است از پوست بدن مراقبت کند و مانعی در برابر باکتری ها به حساب آید. علاوه بر این خاصیت آبرسانی و ضد التهابی این روغن آن را تبدیل به یکی از بهترین راه های درمان برای اگزما کرده است. همچنین روغن آفتابگردان منبع خوبی برای رساندن آنتی اکسیدان و ویتامین E به پوست بدن می باشد.

بلغور جو دوسر کلوئیدی

اگر مایل هستید یک درمان خانگی بسیار اثر بخش را برای درمان بیماری اگزما به کار بگیرید. بلغور جو دو سرکلوئیدی را امتحان کنید؛ چرا که بلغور جو دو سر کلوئیدی، مملو از ویتامین و مواد معدنی می باشد که با خاصیت مرطوب کنندگی خود برای رفع خشکی ناشی از اگزما بسیار مفید است و با خاصیت ضد التهابی یا آنتی اکسیدان خود برای رفع خارش ناشی از اگزما می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شستشوی آرام بدن

بهتر است هنگام شستشوی بدن یا دستان خود از شویند های غیرصابونی استفاده کنید؛ چرا که شوینده های صابونی یا عطری ممکن است حساسیت پوستی شما را افزایش دهند و موجب تشدید بیماری اگزما شوند. علاوه بر این هنگام شستشوی بدن بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید. همچنین پس از حمام بدن را به خوبی چرب کنید و به هیچ عنوان نواحی اگزما را نخارانید تا به مرور زمان خشکی و خارش ناشی از آن بهبود یابد.

سرکه سیب

به طور معمول سطح پوست انسان اسیدی می باشد که این اسیدی بودن به محافظت از پوست در مقابل باکتری ها نیز کمک می کند اما میزان اسیدیته پوست در افراد مبتلا به اگزما کاهش می یابد. از این رو ایمنی پوست این افراد نسبت به افراد عادی کمتر می باشد. حال در این شرایط استفاده از سرکه سیب می تواند به بازگرداندن تعادل اسیدی پوست کمک بسزایی کند و ایمنی آن را در مقابل باکتری ها افزایش دهد.


عوامل تحریک کننده اگزما

عوامل تحریک کننده اگزما

  • موی حیوانات و لباس های خز دار
  • برخی از خوراکی های حساسیت زا
  • محیط زندگی بسیار سرد یا گرم
  • تعرق زیاد در فصول گرم سال
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

محصولات فوراور برای درمان اگزما

برخی از محصولات برند فوراور که کمک بسزایی در بهبود بیماری اگزما می کنند عبارتند از:

نوشیدنی آلوئه ورا فوراور

همانطور که گفتیم ژل آلوئه ورا سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. از این رو نوشیدنی های حاوی آلوئه ورا مانند نوشیدنی آلوئه ورا فوراور تاثیر بسیار زیادی در سلامتی بدن دارد؛ زیرا علاوه بر رساندن ویتامین به بدن قادر است به تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام زخم ها بپردازد.

قرص ویتامین سی فوراور

احتمالا بارها از خواص ویتامین سی برای بهبود سرماخوردگی شنیده اید اما چرا این ویتامین قادر است به بهبود سرماخوردگی کمک کند؟ در اینجا لازم است بگوییم که ویتامین سی همانند آنتی اکسیدان می تواند از تخریب سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

که این عملکرد ویتامین سی موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. از این رو ویتامین سی با افزایش سیستم ایمنی بدن نه تنها از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. بلکه در بهبود بیماری اگزما بسیار موثر واقع می شود.

کرم پروپولیس فوراور

اگر کمی به عقب بازگردیم می بینیم که یکی از مشکلات ناشی از بیماری اگزما خشکی پوست می باشد. از این رو کرم پروپولیس فوراور با ترکیب دو ماده معجزه آسا می تواند خشکی پوست ناشی از اگزما را به سرعت بهبود ببخشد. به همین دلیل برای بهبود سریعتر خشکی پوست ناشی از اگزما می توانید از دو ماده آلوئه ورا و موم عسل همزمان در یک کرم بهره بگیرید.


در انتها

بیماری اگزما همانند اغلب بیماری های پوستی مانند یک مهمان ناخوانده پوست صاف بدن را در بر می گیرد و در شکل های گوناگونان بر روی پوست بدن ظاهر می شود تا با ایجاد التهاب و خارش های آزار دهنده ما را به سوی یافتن راهی برای تخریب خود بکشاند.

از این رو ما در این مقاله سعی کردیم از راز آلوئه ورا به عنوان یک التیام دهنده مطمئن برای لکه های ناشی از اگزما پرده برداریم. همچنین شما را با درمان های خانگی دیگر و مکمل های ویژه برای رسیدن به پوستی صاف و عاری از لکه های اگزما آشنا کردیم.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه