مشاهده کل مجله

تاثیر روغن ماهی و مکمل های غذایی امگا3

تاثیر روغن ماهی و مکمل های غذایی امگا3

مکمل های غذایی حاوی امگا 3 و روغن ماهی و فواید آن برای بدن از نظر همگان پنهان نیست قصد داریم فواید روغن ماهی به طور کامل شرح دهیم و مواد غذایی که در آن از امگا 3 برخوردار هستند و نشانه کمبود امگا 3 در بدن را به طور کامل توضیح دهیم.

فواید روغن ماهی امگا3 و معرفی آن

اسیدهای چرب امگا، چربی های اشباع نشده ای هستند که مسئول بیشتر مزایای امگا 3 برای مغز و سلامت روان هستند. همانطور که گفته شد روغن ماهی اساسا حاوی دو نوع اسید چرب امگا 3 است.

این دو اسید چرب اجزا غشا سلولی هستند و عملکرد ضد التهابی بسیار قوی در بدن دارند. آنها همچنین به خاطر نقش ضروریشان در رشد انسان و سلامت قلب به خوبی شناخته شده اند.

در برنامه غذایی انسان EPA و DHA تقریبا به صورت انحصاری در ماهی های چرب یا روغن ماهی یافت می شود. از آنجا که بیشتر مردم به اندازه توصیه شده ماهی مصرف نمی کنند بسیاری از افراد در برنامه غذایی خود نمی توانند به اندازه کافی EPA و DHA جذب کنند.

بدن می تواند EPA و DHAرا از یک امگا 3 دیگر به نام اسید آلفا لینولنیک ( ALA ) تولید کند  ALAرا می توان در بسیاری از منابع غذایی پیدا کرد از جمله گردو، بذر کتان، روغن کانولا، دانه های سویا و روغن دانه سویا.

با این حال انسان نمی تواند به خوبی ALA را به EPA و DHA تبدیل کند. از این رو استفاده از روغن ماهی می تواند انتخاب مناسبی باشد، مخصوصا برای آن دسته از افرادی که زیاد ماهی نمی خورند اما همچنان می خواهند از مزایای اسید چرب های امگا 3 برخوردار شوند.

 

امگا3

منابع امگا3 در مواد غذایی

هرچند میزان مشخصی برای مصرف امگا 3 وجود ندارد، انجمن ملی سلامت آمریکا توصیه می‌کند حداقل 2 درصد از مجموع کالری روزانه از چربی‌های امگا 3 دریافت شود (چیزی حدود دو گرم برای رژیم 2000 کالری در روز). علاوه بر غذاهای دریایی مثل ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، اره ماهی، ساردین و شاه ماهی که از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مواد غذایی دیگری مثل باقلا و لوبیا، کدو حلوایی، تخم‌مرغ و گردو نیز می‌توانند دریافتی امگا 3 شما را افزایش دهند.

منابع امگا3

عوامل کمبود امگا3 در بدن

تحقیقات اخیر نشان داده بیشترین افراد، مخصوصاً خانم ها دچار کمبود امگا3 هستند.اما نگران نباشید با مصرف مواد غذایی و گاهی مکمل های غذایی و قرص های حاوی امگا3 این کمبود جبران می شود. در ادامه نشانه‌هایی را می‌آوریم که در صورت مشاهده آن‌ها متوجه کمبود امگا 3 در بدن خود می‌شوید.

خشکی پوست بدن

یکی از رازهای داشتن پوستی سالم و هیدراته، چربی‌های امگا 3 هستند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول‌ها پیدا می‌شود؛ در نتیجه یکی از معمول‌ترین علائم بالینی کمبود اسیدهای چرب ضروری خشک شدن پوست است. هرچه کمبود امگا 3 بیشتر باشد، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود. امگا 3 همچنین به پوست کمک می‌کند مواد مغذی سالم را جذب کند و مواد اضافی که مضر هستند را خارج کند، در نتیجه پوستی با ظاهری سالم و درخشان خواهید داشت.

ناخن های سست و شکننده

ناخن‌های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه‌های خارجی هستند که می‌گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی‌کند. این مشکل می‌تواند کمبود امگا 3 باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که امگا 3 موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده‌تر از منابع گیاهی جذب بدن می‌شوند. بنابراین وارد کردن ماهی‌های چرب به برنامه غذایی می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

ناتوانی در یادگیری

محققان پی برده‌اند افزایش مصرف ماهی می‌تواند کاهش نرخ افسردگی را در پی داشته باشد. در کشورهایی که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 آن‌ها پایین است نرخ افسردگی 60 درصد بیشتر از کشورهایی است که مصرف امگا 3 بالاتری دارند. امگا 3 از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد

از سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا 3 یعنی آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)، اسید چرب DHA یک ترکیب ضروری برای مغز است. 60 درصد مغز انسان از این اسید چرب تشکیل شده است. اگر میزان این اسید چرب در رژیم غذایی ناکافی باشد میزان غلاف میلین ـ پوشش سلول‌های عصبی و سلول‌های مغزی ـ کاهش خواهد یافت.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که دچار ناتوانی‌های خاصی در یادگیری مثل اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی هستند بهتر است از وجود اسیدهای چرب امگا 3 کافی در رژیم غذایی خود مطمئن شوند.

 

قرص امگا3

اگزما پوستی

مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال درماتولوژی انگلستان منتشر شد نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب DHA می‌تواند عوارض اگزما را تا 23 درصد کاهش دهد. اگزما بر اثر واکنش‌های آلرژیک و التهاب ایجادمی شود و نقش امگا 3 در کاهش التهاب و درنتیجه بهبود عوارض این بیماری اثبات شده است.

اضافه وزن و چاقی نشانه کمبود امگا3

اسیدهای چرب امگا 3 در بسیاری از سلول‌های بدن موجود زنده که سوخت و ساز فعالی دارند یافت می‌شوند. به نظرمی رسد این اسیدهای چرب سوخت و ساز در این سلول‌ها را سرعت می‌بخشند و کمبود آن‌ها به کاهش سوخت و ساز که از عوامل افزایش وزن است منجرمی شود.

محصول فور اور برای کمبود امگا3

فوراور آرکتیک سى (امگا ٣ و امگا ٦ و امگا ٩) : مکمل فوراور آرکتینک سی که حاوی امگا 3،امگا 6 و امگا 9 است یکی از بهترین محصولات فوراور است. این سه ترکیب که این محصول را تشکیل می دهند در بدن تاثیرات بسیار مهمی دارند. بیشتر اعمال و تنظیمات در بدن ما مربوط به این مواد بوده و نکته ی حائز اهمیت این است. که امگا در بیشتر مواد غذایی به مقدار کمی یافت می شود. بنابراین جهت عدم کمبود توصیه ی کمپانی فوراور این است که این محصول شگفت آور را استفاده نمایید. این مکمل یک مکمل غذایی مهم و با کیفیت بالا حاوی اسیدهای چرب Omega-3 و Omega-9 می باشد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه