مشاهده کل مجله

علت سردرد و میگرن و بهترین راه درمان آن چیست؟

علت سردرد و میگرن و بهترین راه درمان آن چیست؟

بهترین راه درمان میگرن چیست؟

اگر شما هم از دسته کسانی هستید که از میگرن رنج می‌برید و گاه و بیگاه با حمله‌های میگرنی مواجه می‌شوید، حتما مقاله ما را بخوانید. در این مقاله ما به طور کامل به سردرد میگرن می‌پردازیم و عواملی که آنرا تشدید می‌کنند و راه درمان میگرن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

میگرن چیست؟

میگرن نوع خاصی از سردرد است که به صورت نبض در یک طرف سر احساس می‌شود.این درد می‌تواند در پیشانی و پشت سر باشد، عموما درد میگرن شقیقه‌ها حس می‌شود. این نوع سردرد می توان گفت جزو سردرد های بسیار زجر آور است که انسان های زیادی از آن رنج می برند. در این نوع سردرد نوعی تیر کشیدگی بدی در ناحیه ی سر احساس می شود که فرد را کلافه می کند. از این رو اگر شما هم جزو یکی از انسان هایی هستید که دچار میگرن می شوید حتما باید به دنبال درمان اساسی برای این درد باشید. 

علائم میگرن چه چیزهایی هستند؟

سردرد میگرن می‌تواند همراه با استفراغ، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا باشد. شاید دیده باشید که افرادی که دارای میگرن هستند معمولا دوست دارند در مکان های تاریک نشسته و چراغ های کمی روشن کنند و یا از سر و صدای زیاد کلافه می شوند. برای همین میگرنی‌ها ترجیح می‌دهند موقع سردرد در جایی ساکت و تاریک بخوابند تا آرام شوند. در طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی این بیماری هفتمین بیماری فلج‌کننده (در زنان سومین) در دنیا است. تعداد دفعات حمله و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی چندبار در هفته و در بعضی دو تا سه بار در سال اتفاق می‌افتد.

چه عواملی میگرن را تشدید می‌کنند؟

یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده‌ی میگرن ژنتیک است و عوامل محیطی می‌توانند به بروز و تشدید آن کمک کنند. اما نگران نباشید، اگر میگرن دارید با تغییر سبک زندگی می‌توانید تا حد زیادی تعداد و شدت حمله‌های میگرنی را کاهش دهید. برای آن که بدانیم چگونه، اول باید ببینیم چه عواملی میگرن را تشدید می‌کنند:

عوامل تشدید کنندۀ سردرد میگرن و راه‌های درمان میگرن

درمان میگرن

استرس خود را کنترل کنید

استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که میگرن را تحریک می‌کند. در واقع می توان گفت استرس بیماری های بسیاری را به وجود می آورد که میگرن یکی از بیماری های آن است از این رو باید به بهترین شکل ممکن خود را از شر استرس و اضطراب رها کنید. گاهی میگرن پس از برطرف شدن استرس آغاز می‌شود. کنترل کردن استرس و اضطراب و تغییر شیوه‌ی زندگی در بهبود و درمان میگرن تاثیر به شدت زیادی دارد، چراکه این عامل در کنار رژیم غذایی مهم‌ترین عاملی است که در تشدید میگرن تاثیر می‌گذارد.

از خواب نامنظم به شدت بپرهیزید

کم‌خوابی، بیش از حد خوابیدن و ساعت خواب نامنظم هم می‌تواند باعث شروع میگرن شود.

افرادی که خواب نامنظم دارند بیشتر سردرد می‌گیرند و متقابلا سردرد هم خواب نامنظم را تشدید می‌کند. اگر میگرن دارید بهتر است حتما ساعت خواب خود را تنظیم کنید؛ به صورتی که هر شب سر ساعت مشخصی به خواب بروید و صبح سر ساعت مشخصی بیدار شوید و این برنامه را در روزهای تعطیل هم اجرا کنید. برای آن که عادت‌های خوابتان را تغییر دهید لازم است بعضی از کارهایی که انجام دادن آن در شب باعث بی‌خوابی می‌شود را از برنامه‌ی زندگی حذف کنید و کارهایی که به خواب راحت کمک می‌کنند را انجام دهید. سعی کنید شب ها زود به رختخواب بروید و صبح ها نیز سر ساعت معین و زود از خواب بیدار شوید. ساعت خواب خود را طوری تنظیم نمایید که 7 الی 8 ساعت بخوابید.چند نمونه از کارهایی که برای راحت‌تر خوابیدن می‌توانید انجام دهید:

  • قبل از خوابیدن و در رختخواب، از نگاه کردن به تلویزیون، موبایل و گوش کردن به رادیو خودداری کنید. در عوض می‌توانید قبل از خواب چند دقیقه کتاب بخوانید.
  • بهتر است وعده‌ی شام را سه یا چهار ساعت قبل از خواب بخورید و بعد از آن نوشیدنی و غذا نخورید. در طول روز هم سعی کنید فاصله‌ی منظمی بین وعده‌ها داشته باشید تا ساعت بدن شما به طور خودکار تنظیم شود.
  • تا چند ساعت قبل از خواب محرک‌هایی نظیر کافئین نخورید و ورزش سنگین نکنید.
  • یک فضای آرامش بخش برای خوابتان مهیا کنید و تا زمانی که نمی‌خواهید بخوابید به رختخواب نروید. مدیتیشن قبل از خواب هم به خواب راحت کمک می‌کند.

خواب و میگرن

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

تغذیه و رژیم غذایی ما بر آرام کردن و تشدید کردن میگرن تاثیر زیادی دارد. یکی از مواردی که پزشکان برای کنترل و درمان میگرن به بیمار توصیه می‌کنند پرهیز غذایی است. غذاهایی هستند که میگرن را تحریک می‌کنند و اگر شما سردرد مزمن دارید برای کمتر شدن آن حتما باید آنها را از رژیم خود حذف کنید. این مواد شامل:

  • تیرامین: این ماده در اثر شکستن زنجیره‌ی پروتئین در غذاهای مانده ایجاد می‌شود. این ماده میگرن را تحریک می‌کند. افرادی که میگرن دارند به هیچ وجه نباید غذاهای پروتئینی که بیش از ۱۲ ساعت مانده باشند را بخورند. سایر غذاهایی که این ماده در آن‌ها یافت می‌شود عبارتند از الکل و آبجو، میوه و سبزیجات کال یا فاسد، بعضی پنیرها به خصوص پنیر مانده، مواد گوشتی مثل مرغ مانده، سوسیس و کالباس، غذاهای دودی شده، کلم ترش، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و شکلات. دقت داشته باشید که در صورتی که برای میگرن دارو مصرف می‌کنید، به هیچ وجه دارویتان نباید با این مواد غذایی تداخل داشته باشد؛ زیرا در دراز مدت احتمال ابتلا به بیماری فشار خون را افزایش می‌دهد.
  • گلوتامات: این ماده در غذاهای آماده و کنسرو شده یافت می‌شود. از این به بعد قبل از خرید دقت کنید برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و غذاهایی که گلوتامات دارند را نخورید.
  • آسپارتام: این ماده یک شیرین کنندۀ مصنوعی است که جایگزین قند در نوشابه‌های رژیمی و یا برخی آدامس ها می‌شود و میگرن را تحریک می‌کند.
  • مس: این عنصر در آجیل و شکلات به وفور یافت می‌شود. به علاوه مصرف مرکبات هم جذب این ماده را افزایش می‌دهد و می‌تواند موثر در بروز میگرن باشد.
  • نیتریت: این ماده نگه‌دارنده در سوسیس و کالباس و گوشت‌های نمک سود یافت می‌شود.
  • کافئین: تغییر در مصرف آن و کم و زیاد کردن آن می‌تواند موجب تحریک میگرن شود.

در کل اگر به میگرن مبتلا هستید تا حد امکان مواد غذایی تند، ترش و ادویه‌دار، گوشت و مواد پروتئینی مانده، موز، شکلات، پرتقال، سوسیس و کالباس و انواع فست فود، پنیر مانده، غذاهای کنسروشده، سیر و پیاز را از رژیم غذایی خود حذف کنید، مخصوصا در زمانی که سردرد شروع شده است.

رژیم غذایی میگرن

نور و صدای شدید میگرن را تشدید می‌کند

نور شدید و صدای مهیب می‌تواند باعث شروع سردرد میگرن شود؛ اگر سردرد شروع میگرن به تازگی شروع شده، نباید خود را در معرض نور شدید یا صدای شدید که شما را از جا می‌پراند، قرار بدهید.

چه رژیم غذایی برای درمان میگرن مناسب است؟

قبل از هر چیز باید نظم غذایی در خود ایجاد کنید. هر سه وعده غذایی را کامل بخورید و هیچکدام از وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید؛ زیرا گرسنه ماندن طولانی و نامنظم بودن رژیم میگرن را تحریک می‌‍کند. حداقل سه وعده در روز میوه و سبزی مصرف کنید. (البته به جز مرکبات) و همچنین مصرف امگا ۳ بسیار مفید است. امگا ۳ در روغن‌های گیاهی مثل روغن گردو و ماهی‌های چرب مثل سالمون یافت می‌شود.

سعی کنید لبنیاتی که مصرف می‌کنید کم چرب باشند. تا حد ممکن گوشت و مرغ تازه بخورید و گوشت را به اندازه‌ی مصرفتان بپزید تا وعده‌ی بعد گوشت مانده نخورید. منیزیم یکی از عناصری است که به بهبود میگرن کمک می‌کند. این ماده در بادام، دانه کدو، برگ اسفناج و چغندر، لوبیای سیاه و انجیر یافت می‌شود. به یاد داشته باشید که بدن شما به روزی ۸ لیوان آب نیاز دارد و نوشیدن آن به بهبود سردردتان کمک می‌کند.

حالا اجازه بدهید مکمل های ویژه‌ و کاملا طبیعی که محصولات فوراور امریکا برای بهبود میگرن پیشنهاد می دهد را به شما معرفی کنیم:

  • آلوئه‌بری نکتار: این محصول حاوی تمام خواص آلوئه‌ورا است به اضافه‌ی سیب و کرنبری. کرنبری علاوه بر اینکه مجاری ادرار را پاکسازی می‌کند سرشار از ویتامین ث است. سیب و کرنبری خاصیت آنتی‌اکسیدان بسیار قوی هم دارند. روزانه ۶۰ میلی لیتر از این محصول را صبح ناشتا مصرف کنید. برای خرید این محصول به آلوئه بری نکتار مراجعه کنید.
  • رویال ژلی: این محصول به نام اکسیر جوانی هم شناخته می‌شود. مواد مغذی داخل این محصول آن را به یک داروی استثنائی و کمیاب تبدیل کرده است. اگر میگرن دارید روزانه دو قرص رویال ژلی به صورت زیر زبانی مصرف کنید. برای مشاهده این محصول به رویال ژلی مراجعه کنید.
  • آلوئه هیت لوشن: این لوسیون حاوی عناصر گرمابخشی است که برای ماساژ عضلات خسته بسیار مناسب است و پی هاش پوست را تنظیم می‌کند. این لوسیون را به میزان دلخواه بر روی نواحی مورد نظر پیشانی و شقیقه ها و یا پشت گردن بمالید و ماساژ دهید و از تماس لوسیون با چشم پرهیز کنید. این محصول را در صفحه آلوئه هیت لوشن مشاهده و خریداری کنید.
  • فوراور نیچر مین: این محصول حاوی بیش از ۱۰ ماده معدنی ضروری و مفید برای بدن است و از دانه‌های طبیعی و گیاهان طبیعی گرفته شده است. این محصول برای استخوان‌ها، بافت‌های سلولی و آزادسازی انرژی مفید است. روزانه دو قرص از این مکمل را بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید (جمعا ۶ عدد در روز). برای مشاهده این محصول به فوراور نیچرمین مراجعه کنید.
  • فوراور جینگو پلاس: Ginkgo Biloba که جز اصلی ترکیب این محصول به شمار می رود، با گیاهان پر خاصیت چینی از جمله Ganoderma نوعی قارچ رشی، Schisandra ، و گیاه فو-تی (پلی گونوم مولتی فوروم) ترکیب شده است. گفته می شود که درخت Ginkgo از قدیمی‌ترین گونه‌های درخت باززیستی است. به طور عجیبی طول عمر این درختان بیش از هزار سال بوده و در برابر قارچ ها و حشرات بسیار مقاوم هستند.روزی ۲ قرص از این محصول برای شما مناسب است. برای مشاهده این محصول به فوراور جینگو پلاس مراجعه کنید.
  • امگا ۳ و ۶ و ۹: یک برنامه مغذی کامل همیشه سرشار از مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ٣ است. این محصول با ایجاد توازن کامل امگا ٣ که از روغن کالاماری (ماهی مرکب) تهیه شده است، برای سیستم قلب و عروق، مغز، بینایی و واکنش های طبیعی ضد گر گرفتگی بسیار حائز اهمیت است. نوع جدید این محصول هم اکنون شامل ترکیبی از DHA موجود در روغن کالاماری (ماهی مرکب)، امگا ٣ خالص موجود در روغن ماهی، روغن زیتون خالص و همچنین ویتامین E می باشد. این ترکیب منحصر به فرد، مختص شرکت فوراور بوده و نه تنها بیش از ٣٣٪ از نیاز روزانه بدن به DHA را تامین می کند، بلکه تعادل کاملی بین DHA و EPA ایجاد می کند که برای تندرستی و سلامت انسان حیاتی است. برای مشاهده توضیحات کامل و خرید این محصول به فوراور آرکتیک سى (امگا ٣ و امگا ٦ و امگا ٩) مراجعه کنید.

در آخر به شما یاد آور می شویم که محصولات کمپانی فوراور همگی گیاهی هستند و فاقد هر گونه ماده ی افزودنی و مواد شیمیایی می باشند از این رو اصلا نگران عوارض بعدی در حین استفاده از محصولات فوراور نباشید چرا که همه ی محصولات طبیعی هستند و برای بدن شما هیچ عوارض خطرناکی نخواهند داشت.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه

نظرات 1

avatar
درمان قطعی هست یا فقط بهبود میده ؟
۱۳۹۹/۶/۲۸
پاسخ مدیر :

محصولات فوراور دارو نیستند و ادعای درمان هیچ بیماری رو ندارند، مکمل های کاملا طبیعی و خالص با خواص و تاثیر معجزه آسا جهت پیشگیری و بهبود بسیاری از بیاری ها هستند و باید مثل میوه و سبزیجات سالم روزانه همواره استفاده شوند تا فقر غذایی و کمبود ویتامین های مورد نیاز روزانه بدن رو جبران کنند.