مشاهده کل مجله

عوارض سیگار و مواد مخدر چیست و چگونه آن را ترک کنیم؟

عوارض سیگار و مواد مخدر چیست و چگونه آن را ترک کنیم؟

با اراده قوی، عوارض ترک سیگار را سوسک کنید!

ترک برای موتور است! حتما شما هم تجربه‌اش را داشتید که به دوستان‌تان بگویید قصد دارم سیگار کشیدن را ترک کنم و یک دوست بانمک به شما این پاسخ را می‌دهد. اما ما می‌گوییم شما شاید بهترین تصمیم زندگی‌تان را گرفتید و به هیچ وجه عقب‌نشینی نکنید چون شما دقیقا در جای درستی قرار گرفته‌اید. احتمالا درباره مضرات سیگار حرف و حدیث زیاد شنیدید، اما باز هم در ادامه‌ی این مقاله از مضرات سیگار کشیدن برایتان می‌گویم. این حرف‌ها را به خاطر بسپارید و برای اینکه در تصمیم‌تان مصمم‌تر شوید در طول روز به آنها فکر کنید و دائما آنها را به خودتان یادآوری کنید.یادتان باشد سیگار و مواد مخدر تنها چیزی که برای شما بر جای می گذارند مشکلات و بیماری ها و طرد شدگی از جانب همگان است. اعتیاد به سیگار امروزه باب شده است و افراد از سن نوجوانی این کار را شروع می کنند. در صورتی که آمار مرگ و میر حاصل از سیگار و دخانیت بسیار بالاست. بیشتر این افراد از سرطان ریه جان خود را از دست می دهند چرا که سیگار ریه را از بین می برد.

عده ای با بهانه ی مشکلات زیاد زندگی ادعا می کنند که دخانیت آن ها را آرام می کند. این یک تلقین است چرا که نیکوتین حاصل از مواد مخدر در شما اعتیاد به وجود آورده و شما فکر می کنید آرامش دارید و زمانی که آن را کنار می گذارید دائما استرس داشته و بیمارید.

سیگار کشیدن شاید شما را از استرس برهاند، شاید در لحظه به شما حس خوبی بدهد و شاید حتی این مزایا را هم برایتان نداشته باشد. آدم‌های زیادی اطرافم دیده‌ام که اعتراف می‌کنند سیگار کشیدن برایشان فقط یک عادت است و خیلی وقت است که از آرامش و حس خوبی که از آن حرف می‌زنیم خبری نیست. اما نباید فکر کنید که ترک سیگار چندان هم ساده‌ است؛ مخصوصا اگر مدت طولانی است که سیگار می‌کشید.

به هر حال شما دارید یک عادت سمج را از خودتان دور می‌کنید و می‌دانید که ترک عادت راحت نیست. شما برای اینکه در این راه بمانید نیاز به اراده قوی دارید. برای تقویت اراده باید خودتان را خوب بشناسید و بفهمید که چه چیزهایی به شما انگیزه می‌دهند که سیگار را ترک کنید و چه چیزهایی حواس شما را از سیگار کشیدن و فکر کردن به آن پرت می‌کند. یکی از راه های ترک سیگار این است که چیزهای دیگری جایگزین آن بکنید. مثلا اگر دارید شغلتان را تغییر می‌دهید یا محیط‌تان دارد عوض می‌شود این بهترین زمان ترک سیگار برای شماست.

باید سعی کنید هرچه بیشتر انگیزه‌هایتان را تقویت کنید. یکی از راه‌های تقویت انگیزه برای ترک سیگار این است که یک تاریخ دقیق برای ترک سیگار مشخص کنید و این تاریخ را به خانواده و دوستان‌تان بگویید. این حس مسئولیت‌پذیری برای ترک سیگار را در شما بیشتر می‌کند. به انگیزه‌ها و اهداف طولانی‌مدت خود فکر کنید. یک کاغذ بردارید و روی آن درباره زندگی آینده‌تان بدون سیگار بنویسید. اینکه چه تاثیرهای بلندمدت و کوتاه‌مدتی خواهد داشت.

اگر در گذشته لباسی داشتید که سیگار آن را سوزانده آن را جلوی چشمتان بگذارید و روزانه به خود یادآوری کنید که سیگار کشیدن چه ضررهایی برای شما به همراه داشته. البته که سلامتی شما مهم‌ترین چیزی است که سیگار کشیدن آن را به خطر انداخته و ارزش آن با لباس قابل مقایسه نیست اما لباس چیزی است که شما می‌بینید و نمود بیرونی دارد در حالی که مضرات جسمی سیگار را شاید به چشم نبینید و در آینده سراغتان بیاید.

ترک سیگار

حالا برایتان کمی از مضرات سیگار می‌گویم تا حسابی در تصمیم‌تان مصمم‌تر شوید و بدانید از چه چیزی آرامش کسب کرده و نکشیدن و ترک آن خودش منبع آرامش خواهد شد. 

مضرات سیگار چیست؟

مسئله این است که به محض آمدن اسم سیگار کشیدن ما یاد بیماری قلبی و تنفسی و سرطان میفتیم. اما اینها یک بخشی از مضرات سیگار هستند و سیگار کشیدن بخش‌های زیادی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه چند تا از مضرات را می‌گویم:

  • بیماری‌های چشم: افراد سیگاری 40 درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به آب‌مروارید، کدر شدن عدسی و در نهایت نابینایی هستند.
  • مسائل مربوط به پوست: سیگار کشیدن پروتئین‌های انعطاف‌دهنده پوست را از بین می‌برد. ضمنا ویتامین A را تحلیل می‌برد و این باعث می‌شود جریان خون در پوست کاهش پیدا کند. همه‌ی اینها باعث خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. به صورت کلی افراد سیگاری پوست شادابی ندارند. همچنین نوعی از سرطان پوست هست که باعث پوست پوست شدن می‌شود و این سرطان افراد سیگاری را دو برابر بیشتر درگیر می‌کند. شاید شما هم دقت کرده باشید افراد سیگاری زود تر از افراد سالم و غیر سیگاری پیر شده و  چین و چروک در صورت آن ها نمایان می شود.
  • مسائل شنوایی: افراد سیگاری 3 برابر دیگران بیشتر به عفونت‌های گوش میانی مبتلا می‌شوند.
  • پوکی استخوان و خراب شدن دندانها: سیگار کشیدن باعث می‌شود دندانها زودتر از دست بروند و در طولانی ‌مدت باعث پوکی استخوان می‌شود.
  • مسائل مربوط به معده: تا حالا ناشتا سیگار کشیدید؟ اگر این کار را کردید احتمالا می‌دانید که این کار چقدر باعث اذیت شدن معده می‌شود. سیگار کشیدن باعث می‌شود مقاومت معده نسبت به باکتریها کم شود و این کمک می‌کند دیواره معده زخم شود. افراد سیگاری که معده‌شان حساس‌تر است احتمالا تجربه درگیر شدن با معده را زیاد دارند.
  • سقط جنین: مادرها نباید سیگار بکشند. در دوران بارداری اگر سیگار بکشید احتمال سقط جنین و به دنیا آمدن نوزاد کم‌وزن را تا دو برابر افزایش می‌دهید. اگر در دوران بارداری سیگار را ترک کردید بعد از زایمان هم روی این تصمیم بمانید زیرا لزومی ندارد کودکتان به هیچ ترتیبی با این ماده خطرناک آشنا شود و ببیند.
  • ناباروری جنسی در مردان: سیگار کشیدن جریان خون را در آلت تناسلی کاهش می‌دهد و تعداد اسپرم‌ها را کم می‌کند. مسلما به گوشتان خورده است افراد سیگاری دجار زود انزالی بوده و میل جنسی آن ها رفته رفته با کاهش اسپرم ها کم تر می شود.
  • ریزش مو: سیگار کشیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. تضعیف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی را افزایش می‌دهد. یکی از این بیماری‌ها لوپوس است که باعث ریزش مو می‌شود.

عوارض سیگار

عوارض ترک سیگار چیست؟

شما به عنوان کسی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید باید عوارض ترک سیگار را بدانید و آمادگی آنها داشته باشید. اما اصلا نترسید. شما در ازای کمی اذیت شدن، اراده قوی پیدا می‌کنید و سلامتی  خود را تضمین می‌کنید. در ادامه چند نمونه از عوارض ترک سیگار را برایتان آورده‌ام:

  • اولین چیزی که احتمالا با آن مواجه می‌شوید اختلالات خواب است. ممکن است خوابتان به طور ناگهانی زیاد شود یا برعکس کم‌خوابی بگیرید.
  • احساس غم و افسردگی و تحریک‌پذیری: اوایل ترک سیگار شما احتمالا با کوچکترین حرفی عصبانی می‌شوید. از اطرافیان خواهش کنید شما را درک کنند و در این زمان هوای شما را داشته باشند.
  • سردرد، دردهای شکمی، افزایش اشتها، اضطراب مزمن، مشکل در تمرکز ذهنی و یبوست دیگر عوارض ترک سیگار هستند.

اما باید بدانید تمامی این علائم از بین رفتنی بوده و موقت هستند. اما شما با کشیدن مداوم سیگار یک عمر زندگی خود را تباه کرده و به هزار و یک بیماری دچار خواهید شد. پس ناراحتی موقت را به جان بخرید و یک عمر زندگی راحت را تجربه کنید.

مضرات سیگار

محصولات فوراور و ترک سیگار

کمپانی فوراور یکی از بزرگ ترین کمپانی ها در سطح جهان در تولید محصولات گیاهی و درمانی است. این کمپانی جهت کمک به افراد سیگاری برای ترک سیگار یک محصول بسیار عالی را تولید کرده است که با استفاده از آن می توانید به راحتی سیگار را ترک نمایید.باز هم می‌گویم شما بهترین تصمیم زندگی‌تان را گرفته‌اید و هر چقدر هم من از عوارض ترک سیگار برایتان بگویم باز هم همه در مقابل اراده شما هیچ نیستند. ضمنا کمپانی فوراور هم برای شما محصولاتی برای کمک به ترک سیگار و کاهش عوارض آن دارد که از مواد کاملا گیاهی و ارگانیک و خالص درست شده‌اند و می‌توانند همراه شما در این راه روشن باشند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه